شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض‌های صنفی در ایران: سه تجمع مقابل مجلس و اعتصاب کارگران در تبریز، بندرامام و هفت‌تپه

همزمان با برگزاری سه تجمع اعتراضی جداگانه مقابل ساختمان مجلس در تهران، خریداران و سهامداران شرکت شهر خودرو نیز مقابل فدراسیون فوتبالتجمع کردند. همچنین اعتصاب و تجمع کارکنان شرکت پتروشیمی بندرامام، کارگران کمپرسورسازی تبریز و ادامه اعتصاب کارگران هفت‌تپه، از دیگر تجمعات اعتراضی است.

 

تجمع پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی نهضت سوادآموزی مقابل مجلس 

 

جمعی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی که در آزمون استخدامی اخیر آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی پذیرفته نشده‌اند، یکشنبه ۱۶ شهریور، با سفر به تهران برای چندمین بار مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی خود شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حدود شش هزار آموزشیار نهضت سوادآموزی پس از ۱۰ تا ۱۵ سال فعالیت شغلی در نقاط محروم کشور، بعد از پذیرش نشدن در آزمون استخدامی بیستم تیر ماه، شغلشان را از دست دادند.

یکی از این آموزشیاران گفت: «سازمان آموزش و پرورش به عنوان متولی نهضت سوادآموزی، ملاک ادامه فعالیت ما را قبولی در آزمون اعلام کرده و اخیرا نیز بخشنامه‌ای به همه دفاتر استان‌ها و شهرستان‌ها برای ترک‌ کار نهضتی‌هایی که در آزمون پذیرفته نشده‌اند، ارسال کرده‌ است.»

او با «ناعادلانه» خواندن آزمون آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مقایسه با نیروهای حق‌التدریس پیش‌دبستانی و سرباز-معلمان، گفت: «همه این گروها بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان شدند، اما برای آموزشیاران چنین شرایطی به وجود نیامد و برای ادامه فعالیت آزمون برگزار کردند.»

این آموزشیار نهضت سوادآموزی با تاکید بر «تبعیض» علیه آنان، ادامه داد: «از یک نهضتی بعد از ۱۴ تا ۱۵ سال خدمت چرا باید الان آزمون ‌استخدامی گرفته شود؟ چرا از بدو شروع به‌ کارمان از ما آزمون نگرفتند تا امروز در شرایط فعلی اقتصادی کشور، مشکلاتمان با از دست دادن شغل چندبرابر نشود؟»

این در حالی است که به گفته این معترض، در بدو شروع کار آموزشیاران نهضت سوادآموزی، به آنان قول داده شده بود که پس از دو سال به استخدام وزارت آموزش و پرورش درمی‌آیند.

 

اعتصاب و تجمع کارکنان شرکت پتروشیمی بندرامام

 

همچنین کارکنان شرکت خوارزمی پتروشیمی بندر امام در اعتراض به تصمیم هلدینگ خلیج فارس مبنی بر انتقال آنها به شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر تجمع کردند.

معترضان که با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار لغو این انتقال شدند.

به گفته معترضان هلدینگ خلیج فارس یک شرکت خصوصی ورشکسته است که عملا انتقال این کارگران از بخش دولتی به این بخش خصوصی شرایطی مانند کارگران هفت‌تپه و هپکو را برای آنها رقم خواهد زد.

 

تجمع کارکنان مخابرات روستایی مقابل مجلس

 

همچنین جمع زیادی از کارگزاران مخابرات روستایی در اعتراض به «تبعیض در دریافتی میان پرسنل شهری و روستایی مخابرات»، یک‌شنبه ۱۶ شهریور مقابل مجلس تجمع کردند. 

حسن قربان‌زاده، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگری کارگزاران مخابرات روستایی کشور، به ایلنا، گفت: «مهم‌ترین خواسته ما رفع تبعیض مزدی در مخابرات است.»

او مطالبات این کارگزاران را به چهار دسته گروه‌بندی کرد و گفت: «مطالبه اول پایبندی مخابرات به توافقنامه سال گذشته است که با حضور نمایندگان مجلس بین کارگران و مخابرات تنظیم شد. دومین خواسته، رفع تبعیض در پرداخت حقوق، مزایا و رفاهیات بین کارگران مخابرات روستایی و کارکنان مخابرات شهری است که عرف کارگاه است و محمل قانونی دارد.»

او ادامه داد: «خواسته بعدی، انعقاد قرارداد دائم با تعدادی از این قشر زحمتکش مخابرات روستایی است که هنوز قرارداد با آنها منعقد نشده درحالیکه قرارداد دائم، آرای حل اختلاف و دیوان عدالت است. در نهایت خواستار واریز بیمه معوقه تعدادی از  پرسنل، مربوط به قبل و بعد سال هشتاد و هشت هستیم.»

 

تجمع مربیان فنی حرفه‌ای مقابل مجلس

 

تجمع دیگر روز یکشنبه مقابل مجلس، تجمع جمعی از مربیان فنی و حرفه‌ای بود. 

این افراد در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود امروز (یک‌شنبه ۱۶ شهریور) مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

 

تجمع سهامداران شهرخودرو 

 

سهامداران و خریداران شهرخودرو، مقابل فدراسیون فوتبال ایران دست به اعتراض زدند.

به گزارش ایلنا، این سهامداران شرکت شهرخودرو و خریداران خودرو، اعلام کرده‌اند شرکت شهرخودرو و رییس آن فرهاد حمیداوی، با پول آنها باشگاه خریده و تیمداری می‌کند و نه پول متقاضیان خرید خودرو را پس می‌دهد و نه به این متقاضیان خودروهای خریداری شده را تحویل می‌دهد.

همچنین جمعی از کارگران کمپرسورسازی در تبریز نیز روز یکشنبه در اعتراض به وضعیت خود مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

 

هشتاد و چهارمین روز اعتصاب هفت تپه

 

با گذشت نزدیک به سه ماه از اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، اعتصاب این کارگران همچنان ادامه دارد و به روز هشتاد و چهارم خود رسیده است.

کارگران هفت‌تپه خواستار توقف فشارهای امنیتی و محاکمه کارگران معترض، تعیین تکلیف شرکت، برخورد با اختلاس‌های مدیریت این کارخانه، رسیدگی به حقوق و دستمزد کارگران و بازداشت امید اسدبیگی، کارفرمای خصوصی شرکت و صدور حکم حبس ابد برای او هستند.

آنها تاکید کرده‌اند که اعتصابشان تا لغو خصوصی‌سازی شرکت هفت‌تپه ادامه دارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More