شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض‌های آمریکا؛ آمادگی پنتاگون و اختلاف در میان معترضان

 

یک روز پس از بازداشت مامور پلیس آمریکا در مینه‌سوتا به اتهام قتل جورج فلوید، یک آمریکایی آفریقایی‌تبار، اعتراض‌ها علیه «‌تبعیض نژادی» همچنان ادامه دارد. مقام‌های محلی در مینه‌سوتا می‌گویند قدرت عمل زیادی برای آرام کردن این اعتراض‌ها ندارند.

در حالی که اعتراض‌ها به غیر از شهر مینیاپولیس به برخی دیگر از شهرهای آمریکا نیز گسترش پیدا کرده، تیم والز، فرماندار ایالت مینه‌سوتا، روز شنبه ۱۰ خرداد، گفت حتی با وجود ۵۰۰ نیروی گارد ملی، نیروی لازم برای برقراری آرامش در این ایالت وجود ندارد. 

او که در روز جمعه مجوز مداخله نیروهای گارد ملی در این زمینه را صادر کرده بود، با هشدار درباره برگزاری دوباره اعتراض‌ها در شامگاه شنبه، خواستار بسیج بیشتر نیروهای گارد ملی شد. 

همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نقل از سه منبع که نامشان فاش نشده، از دستور وزارت دفاع آمریکا در روز شنبه به ارتش این کشور خبر داد. بر اساس این دستور ارتش آمریکا باید آماده اعزام واحدهای پلیس نظامی به شهر مینیاپولیس باشد. 

بر اساس این گزارش، سربازان دو پایگاه در نیویوک و کارولینای شمالی دستور اعزام به ایالت مینه‌سوتا را دریافت کرده‌اند.

این منابع اضافه کرده‌اند که چنین دستوری بر اساس درخواست شفاهی دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا از مارک اسپر، وزیر دفاع این کشور در روز جمعه است. 

این در حالی است که گزارش‌ها حاکی از مرگ یک تظاهرکننده ۱۹ ساله در اعتراض‌های شامگاه جمعه در شهر دیترویت در ایالت میشیگان است. گفته می‌شود که این جوان ۱۹ ساله از سوی فردی که سوار بر یک خودرو بود به ضرب گلوله کشته شد، اما پلیس دیترویت هنوز در این زمینه رسما اظهارنظری نکرده است.

گسترش اعتراض‌ها به دیگر شهرهای آمریکا در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز، تعداد تظاهرکنندگان در شهر مینیاپولیس، کانون اولیه اعتراض‌ها کاهش یافته و خشونت‌ها نیز در این شهر کمتر شده است.

همچنین خبرگزاری فرانسه از چنددستگی در میان معترضان خبر داده است. این اعتراض‌ها در ابتدا به صورت مسالمت‌آمیز بود و در شب‌های بعد، رنگ و بوی خشونت گرفت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More