شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراضات سراسری در ایران؛ واکنش ترامپ، فراخوان پمپئو

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در اولین واکنش خود به اعتراضات سراسری در ایران، جمهوری اسلامی را «رژیمی بی‌ثبات» توصیف کرد که همزمان با استفاده از خشونت برای سرکوب اعتراضات، اینترنت را به روی مردم قطع کرده است. مایک پمپئو  نیز در فراخوان توییتری از مردم ایران خواست ویدیوها و عکس‌ها و اطلاعات خود را از «سرکوب اعتراض‌ها» برای  وزیر خارجه ایالات متحده ارسال کنند و گفت که  ایالات متحده آزار معترضان را علنی کرده و محکوم خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه، در واکنش به اعتراضات سراسری در ایران، در صفحه توییتر خود نوشت: «ایران به حدی بی‌ثبات شده که رژیم کل سیستم اینترنت را قطع کرده تا مردم بزرگ ایران نتوانند درباره خشونت عظیمی که در این کشور در جریان است حرف بزنند. آنها [رژیم] خواهان هیچ شفافیتی نیستند و فکر می‌کنند دنیا متوجه مرگ و تراژدی که به دست رژیم ایران رقم می‌خورد، نمی‌شود.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز شامگاه پنج‌شنبه در صفحه توییتر خود طی فراخوانی از مردم ایران خواست تا ویدیو‌ها و عکس‌ها و اطلاعات خود را به یک آدرس تلگرامی که اعلام کرد، ارسال کنند.

پمپئو که پیشتر نیز به زبان فارسی از اعتراضات مردم ایران حمایت کرده بود، این‌بار هم در صفحه توییتر خود به زبان فارسی  نوشت: «معترضان شجاع ایران! ویدیوها، عکس ها، و اطلاعات خود را پیرامون سرکوب اعتراض‌ها توسط رژیم ایران برای ما بفرستید. ایالات متحده آزار معترضان را علنی و محکوم خواهد کرد.»

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز شامگاه پنج‌شنبه با تاکید بر اینکه «اعتراضات ایران را به‌دقت دنبال می‌کنیم»، گفت: «با وجود قطع بی‌سابقه اینترنت  از سوی رژیم، ایرانی‌ها موفق شده‌اند ویدیوهای وحشی‌گری رژیم را در اختیار جهان قرار دهند.»

او خطاب به مردم ایران نوشت: «شما را می‌بینیم، شما را می‌شنویم و همان‌طور که وزیر خارجه گفت، ایالات متحده با شماست.»

اشاره سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اولین واکنش مایک پمپئو به اعتراضات سراسری در ایران است. وزیر خارجه آمریکا چهار روز قبل با باز نشر پیام قبلی خود در حمایت از اعتراض‌های مردم ایران، نوشت: «همانطور که تقریبا یک سال و نیم پیش به مردم ایران گفتم: ایالات متحده با شماست.»

پمپئو در جریان اعتراضات تابستان سال ۱۳۹۷ نیز در توییتی به زبان فارسی نوشته بود: «پس از ۴۰ سال بیداد، مردم پر افتخار ایران در مورد سوء‌استفاده‌های حکومت‌شان ساکت نمی‌نشینند.ما هم ساکت نخواهیم ماند. من پیامی برای مردم ایران دارم:ایالات متحده صدای شما را می‌شنود. ایالات متحده از شما حمایت می‌کند. ایالات متحده با شماست.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، پس از اوج گیری سرکوب مردم معترض در ایران که تاکنون  صدها کشته و مجروح برجا گذاشته و بیش از سه هزار تن در جریان آن بازداشت شده‌اند، با تاکید بر اینکه «جهان نظاره‌گر است»، گفت: «رژیم جمهوری اسلامی باید خشونت علیه مردم ایران را متوقف کند و بلافاصله دسترسی به اینترنت آزاد را به همه ایرانیان بازگرداند.»

با این حال اعلام حمایت‌های لفظی مقام‌های دولت آمریکا از اعتراضات مردم ایران حتی از سوی برخی سیاست‌مداران آمریکایی مورد انتقاد قرار گرفته و آن‌ها خواهان اقداماتی عملی از جمله درباره فراهم آوردن امکاناتی برای دسترسی مردم به اینترنت آزاد و حمایت‌های جدی‌تر شده‌اند.

مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی اندیشکده بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها با بیان اینکه «با وجود قطع اینترنت، از معترضان ایرانی می‌خواهم به تلاش برای فرستادن عکس‌های سرکوبگران ادامه دهند تا ما با نام و چهره آن‌ها آشنا شویم»، در صفحه توییتر خود نوشت: «وزارت خارجه [آمریکا]  به جای "جهان نظاره‌گر است"، باید به به سرکوبگران بگوید: مردم شما و خشونت‌تان را می‌بینند و خانواده‌هایتان شرمگین‌اند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More