شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراضات سراسری ایران: واکنش نانسی پلوسی، درخواست آمریکا برای بستن توییتر و اینستاگرام خامنه‌ای و روحانی

نانسی پلوسی، رییس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به اعتراضات سراسری در ایران، کشته شدن بیش از یکصد تن از معترضان را سبب نگرانی جدی خواند و  تاکید کرد که دولت ایران باید فورا اینترنت را بازگرداند.همزمان برایان هوک از درخواست وزارت خارجه آمریکا برای تعلیق حساب کاربری مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی در مقابل قطع اینترنت به روی مردم خبر داد.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا در ساعات پایانی شنبه شب و با گذشت بیش از هشت روز از آغاز دور تازه اعتراضات سراسری در ایران، در صفحه توییتر خود نوشت: «گزارش‌ها مبنی بر کشته شدن بیش از ۱۰۰ تن از معترضان به‌دست نیروهای امنیتی ایران، نگرانی‌های جدی ایجاد می‌کند.»

نانسی پلوسی بر لزوم تامین حق اعتراض و آزادی بیان همه ایرانیان تاکید کرد و نوشت: «همه ایرانیان باید بتوانند بدون ترس از مجازات و انتقام جویی [حکومت]، حرف‌شان را بزنند.»

رییس مجلس نمایندگان آمریکا در بخش دیگری از واکنش خود به قطع اینترنت در ایران که بیش از شش روز به‌طور کامل قطع بود و اکنون نیز تنها در برخی شهرها به شکل بسیار محدود و در حد اینترنت خانگی برقرار شده واکنش نشان داد و تاکید کرد: «ایران باید فورا دسترسی کامل به اینترنت را بازگرداند و به همه اجازه دهد تا صحبت کنند.»

همزمان وزارت خارجه ایالات متحد نیز خبر داد که از شبکه‌های اجتماعی توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام خواسته است تا دسترسی مقام‌های حکومتی به این شبکه‌ها را تعلیق کنند.

برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران  در وزارت خارجه آمریکا، با تاکید بر اینکه «رژیم ایران بسیار ریاکار است»، گفت: «رژیم ایران اینترنت را بر روی مردم قطع کرده است در صورتی که دولتمردان ایران می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنند.»

هوک گفت: «کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که با شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و اینستاگرام و توییتر تماس بگیریم و بخواهیم که حساب‌های کاربری علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی، و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه  را تا زمانی که آنها اینترنت را بر روی مردم خود بستند، ببندند.»

رییس گروه اقدام ایران  در وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که «مقام‌های رژیم جمهوری اسلامی دارند سعی می‌کنند با قطع اینترنت هزاران معترض در ایران، تمام مرگ و خشونت‌هایی را که به کار می‌برند، مخفی کنند.»

هوک با تاکید بر اینکه «ما می خواهیم که کمپانی‌های شبکه‌های اجتماعی حساب‌های کاربری آنها را مسدود کند»، گفت: «وقتی رژیمی وجود دارد که اینترنت را بر روی مردم قطع می کند اما همچنان خود به استفاده از اینترنت ادامه می دهد ما فکر می‌کنیم که شبکه‌های اجتماعی باید با چنین چیزی مخالفت کنند و یکی از بهترین راه‌ها به تعلیق درآوردن حساب کاربری آنهاست تا اینترنت دوباره به حالت عادی بازگردد.»

دو روز پیش از نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا به اعتراضات سراسری در ایران، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در اولین واکنش خود به اعتراضات سراسری در ایران، جمهوری اسلامی را «رژیمی بی‌ثبات» توصیف کرد که همزمان با استفاده از خشونت برای سرکوب اعتراضات، اینترنت را به روی مردم قطع کرده است. 

ترامپ روز پنج‌شنبه، در واکنش به اعتراضات سراسری در ایران، در صفحه توییتر خود نوشت: «ایران به حدی بی‌ثبات شده که رژیم کل سیستم اینترنت را قطع کرده تا مردم بزرگ ایران نتوانند درباره خشونت عظیمی که در این کشور در جریان است حرف بزنند. آنها [رژیم] خواهان هیچ شفافیتی نیستند و فکر می‌کنند دنیا متوجه مرگ و تراژدی که به دست رژیم ایران رقم می‌خورد، نمی‌شود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More