شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اصغر فرهادی برنده «جایزه بزرگ»‌ هفتاد‌ وچهارمین دوره جشنواره فیلم کن شد

 

اصغر فرهادی، فیلمساز و کارگردان ایرانی، با فیلم «قهرمان» برنده «جایزه بزرگ» هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن شد.

مراسم اختتامیه هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن روز شنبه ۲۶ تیرماه برگزار شد و اصغر فرهادی این جایزه را به صورت مشترک با فیلم «کوپه شماره شش» به کارگردانی یوهو کاسمانن فنلاندی دریافت کرد.

فیلم «تیتان» ساخته ژولیا دوکورنو، کارگردان فرانسوی، نیز موفق شد نخل طلای بهترین فیلم این دوره از جشنواره کن را از آن خود کند.

اصغر فرهادی،  در مراسم اختتامیه هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن، هنگام دریافت جایزه گفت: سعی کرده در فیلم‌هایش همواره گوشه‌ای از مشکلات ایران را نشان دهد و امید دارد که با تمام فشارها و سختی‌ها بتواند دوباره فیلم بسازد چرا که تنها راه آزادی مردم کشورش آگاهی‌رسانی است.

مراسم اختتامیه هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن، همزمان بود با سومین شب اعتراضات مردم خوزستان در جنوب ایران به بی‌آبی که در اثر این اعتراضات تاکنون دست‌کم دو نفر با شلیک ماموران نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

اصغر فرهادی در مراسم دریافت جایزه بزرگ جشنواره کن، در پاسخ آرام بلندپز، خبرنگار ایران اینترنشنال که از او پرسید آیا ممکن است روزی درباره کشته‌شدگان اعتراض‌ها به بی‌آبی و تشنگی در خوزستان فیلمی بسازد، گفت: «با شرایط حاضر قطعا نمی‌شود. رفتن سراغ این موضوعات نیاز به فضای باز دارد.»

فرهادی به خبرنگار ایران اینترنشنال گفت که « قبل از  ورود به روی فرش قرمز ، این خبر را به ما دادند، خبر بین گروه پخش شد و همه ما غمگین واردسالن شدیم.» او گفت: «تاریخ نشان داده که قطعا راجع به این موضوعات فیلم ساخته خواهد شد ولی با شرایط موجود مطمئنم که امکان‌پذیر نیست.»

فیلم بلند «قهرمان» به کارگردانی، نویسندگی اصغر فرهادی و با تهیه‌کنندگی اصغر فرهادی و الکساندر ماله‌گی ساخته شده است و برای اولین بار در جشنواره فیلم کن اکران شد.

 

 

فیلم سینمایی قهرمان که در شیراز جلوی دوربین رفته، درباره مردی به نام رحیم، با بازی امیر جدیدی است، که به‌دلیل بدهی به زندان افتاده است. رحیم به مرخصی  دو روزه‌ می‌آید تا سعی کند رضایت شاکی خود  را جلب کند اما درگیر اتفاقاتی می‌شود. 

این فیلم نیز همچون فیلم‌های قبلی فرهادی با تم اجتماعی ساخته شده است. تم اصلی این  فیلم نزدیکی زیادی با فقر دارد؛ مساله‌ای اجتماعی که پیش از این نیز در آثار فرهادی نمایان بوده  است. 

در سال ۲۰۱۲ فیلم جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی برنده‌ جایزه‌ اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و او همزمان، نامزد دریافت جایزه‌ اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی برای این فیلم شد.

فرهادی همچنین  در سال ۲۰۱۲، جایزه بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب به‌دلیل کارگردانی و نویسندگی فیلم جدایی نادر از سیمین را از آن خود کرد.

در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم کن را برای نگارش فیلمنامه فیلم فروشنده دریافت کرد و در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار، فروشنده به نویسندگی و کارگردانی او موفق شد، جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را کسب کند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More