شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اصرار لاریجانی بر ارائه دلایل رد صلاحیتش؛ ادامه حاشیه‌های افشای دلایل رد صلاحیت‌ هاشمی

هم‌زمان با اصرار علی لاریجانی به شورای نگهبان برای اعلام دلایل رد صلاحیتش، واکنش‌ها به سخنان حیدر مصلحی درباره ایفای نقش در رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ همچنان ادامه دارد.

لاریجانی روز سه‌شنبه ۲۵ خردادماه، در صفحه توییترش خطاب به علیرضا اعرافی،‌ عضو شورای نگهبان، نوشت که با وجود تقاضای مکرر و کتبی، این نهاد هیچ پاسخی در زمینه دلایل احراز نشدن صلاحیتش ارائه نکرده است.

این واکنش لاریجانی به آن بخش از سخنان اعرافی است که گفته بود «دلایل عدم احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری به آنان به روشنی اعلام می‌شود،‌ اما اعلام عمومی این مساله جای کار بیشتری دارد».

پیش از این هم لاریجانی در پیام‌ و مطالب دیگری در صفحات رسانه‌های اجتماعی، پاسخ سخنگوی شورای نگهبان درباره نبودِ قانون در زمینه اعتراض و ارائه دلایل رد صلاحیت را داده و به ماده‌های قانونی مرتبط اشاره کرده بود.

هم‌زمان با تقابل کلامی لاریجانی که از چهره‌های معتمد و نزدیک علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ است، در روزهای اخیر، سخنان حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات در دولت محمود احمدی‌نژاد، ‌حاشیه‌ساز شده است.

مصلحی در مصاحبه‌ای گفته بود که شورای نگهبان صلاحیت هاشمی رفسنجانی را در سال ۱۳۹۲ به توصیه او و برای «مصلحت نظام»، رد کرد.

مجید انصاری،‌ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به این جملات مصلحی گفت: «تو که هستی که مصلحت ندانستی؟»

انصاری در ادامه اشاره کرد: «جریانی که تو را فرستاد شورای نگهبان تا اعضای آن را نسبت به هاشمی رفسنجانی دچار تردید کند، سر در آخور که دارد؟»

پیش از این، برخی دیگر از چهره‌های حکومت هم به این سخنان واکنش نشان داده بودند. سخنگوی سابق شورای نگهبان گفته بود اگر این سخنان مصلحی درست باشد «دعای فرج» می‌خواند.

با ادامه واکنش‌ها، مصلحی در صفحه اینستاگرامش نوشت که فیلم مصاحبه‌اش درباره قضیه سال ۱۳۹۲ کامل نبوده است و به‌زودی نسخه کامل سخنانش را منتشر می‌کند.

او اضافه کرد شورای نگهبان در رد صلاحیت هاشمی «به یک گزارش» استناد نکرده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، هم سخنان مصلحی را رد کرده است.

در همین زمینه، عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، نوشت که از میان مصلحی و شورای نگهبان، یکی خلاف «واقعیت مسلم و قطعی» می‌گوید.

عبدی نوشت اگر سخنان مصلحی جعلی باشد، شورای نگهبان باید صلاحیت او را برای انتخابات مجلس خبرگان فعلی رد کند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More