شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اصرار بر درمان کرونا با طب سنتی؛ وزارت بهداشت «شربت امام کاظم» را آزمایش می‌‌کند

 

نفیسه حسینی یکتا، سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ایران، اعلام کرد با بررسی ۸۵ ادعا در حوزه طب سنتی برای درمان کرونا، «۱۹ ادعا به مرحله نهایی رسیده» و «هر ادعایی از جمله شربت امام کاظم» نیز باید آزمایش شود.

حسینی‌ یکتا روز یکشنبه در یک نشست خبری آنلاین در این زمینه گفت: «در مورد داروی امام کاظم چون این دارو به نام معصوم نامگذاری شده و در مورد پیشگیری و درمان ادعا دارد و می‌گوید بیمار کرونا سریع خوب می‌شود یا مصرف‌کننده این دارو مبتلا نمی‌شود، باید این ادعا به بوته آزمایش گذاشته شود.»

او با تاکید بر این که «باید در مورد قطعی الصدور بودن این روایت حوزه علمیه و علمای علم رجال نظر بدهند»، ادامه داد: «اگر مستندی درباره موثر بودن آن وجود دارد، به وزارت بهداشت ارائه شود تا ببینیم به چه شکلی می‌توان از آن استفاده کرد.»

این مقام وزارت بهداشت تاکید کرد داروهایی که در طب سنتی بررسی می‌شوند «در صورت معتبر بودن برای تایید به کمیته علمی کرونا ارجاع می‌شود.

به گفته سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، اکنون افرادی که مجوز طب سنتی دارند به بیش از هزار نفر رسیده و این افراد «می‌توانند در مطب خصوصی یا سلامتکده‌ها به مردم ارائه خدمت کنند.»

حدود ده روز پیش رضا ملک‌زاده، در نامه استعفای خود از مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، نسبت به پیامدهای اقدام وزیر بهداشت در «‌ادغام طب سنتی در نظام شبکه بهداشت و درمان ایران» هشدار داد و گفت که این اقدام می‌تواند «‌شبکه بهداشت را ناپایدار و در درازمدت تضعیف کند».

پس از آن، رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، ملک‌زاده را به مخالفت با فرمان‌های علی خامنه‌ای برای گسترش طب اسلامی متهم کردند.

همچنین زهره الهیان، نایب‌رییس فراکسیون طب سنتی مجلس، با استقبال از استعفای ملک‌زاده گفت که مواضع او درباره طب سنتی در نامه‌اش «غیرعلمی و شتاب‌زده» است.



مخالفت با راه‌اندازی مرکز طب سنتی ویژه کرونا

نفیسه حسینی یکتا، سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، همچنین از راه‌اندازی «مرکز ارائه خدمات طب سنتی ویژه بیماران مربوط به کرونا» با مدیریت دانشکده طب سنتی دانشگاه بهشتی خبر داد.

او گفت که مرکز طب سنتی برای بیماران کرونایی به صورت حضوری و تلفنی به ارائه خدمات می‌پردازد.

اما علی اکبر سیاری معاون پیشین وزارت بهداشت که خود عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی است با راه‌اندازی مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه کرونا در این دانشگاه مخالفت و تاکید کرد نباید طب سنتی در شبکه بهداشتی کشور ادغام شود.

او روز یکشنبه نهم آذر به ایرنا گفت: «موافق این کار نیستم، زیرا حتما به دستاوردهای نظام بهداشت و درمان کشور در کنترل و مهار بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های واگیر لطمه می‌زند.»

این مقام پیشین وزارت بهداشت ادامه داد: «طب سنتی با عوام‌گرایی دستاوردهای علم پزشکی را مخدوش می‌کند و پررنگ کردن طب سنتی در نظام سلامت می‌تواند دستاوردهای علم پزشکی را که در کشور داشته‌ایم، از بین ببرد.»

سیاری گفت: «با استفاده از علم مدرن پزشکی در سال‌های گذشته، دستاوردهای بسیار بزرگی داشته‌ایم مثلا از طریق واکسیناسیون بیماری‌های زیادی مثل سرخک، کزاز و… ریشه‌کن شده، در حالی که طرفداران طب سنتی مخالف واکسن هستند.»

حدود سه هفته پیش نیز «مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه کرونا» با سخنان علیرضا زالی، رییس ستاد مبارزه با کرونا در پایتخت، راه‌اندازی شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More