شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اشاره دادستانی به ادعای نجفی درباره دخالت «برخی نهادها» برای ازدواج با میترا استاد

نخستین جلسه محاکمه شهردار پیشین تهران، به اتهام قتل همسرش «میترا استاد» به صورت علنی در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست «محمدرضا محمدی کشکولی» در حالی آغاز شد که نماینده دادستان گفت که نجفی در جریان بازپرسی و در نامه‌ای که بعد از قتل نوشته بر «اعتقاد به مهدورالدم بودن میترا استاد» تاکید کرده است.

در این جلسه همچنین به نقل از نجفی گفته شد که به دلیل وارد شدن «برخی نهادها» برخلاف میل خود مجبور شده استاد را  «به عقد دائمی با مهریه هنگفت» دربیاورد.

شهردار پیشین تهران متهم است که روز سه شنبه ۷ خرداد ماه  همسر خود میترا استاد را با شلیک گلوله در آپارتمان مسکونی‌شان در  برج آرمیتای سعادت‌آباد به قتل رسانده است.

محمدی کشکولی، رییس دادگاه، در ابتدای جلسه محاکمه، گفت: «در این پرونده مقام قضایی از ابتدا در صحنه جرم و تحقیقات مقدماتی حضور داشت اما برخی از دستگاه‌های اجرایی سعی کردند تا در امور قضایی دخالت کنند و سبب تشویش اذهان عمومی شدند،رسانه‌ها تلاش کنند تا موازین قانونی را رعایت کنند.»

او گفت که «در این پرونده با درخواست دادستان کل کشور و موافقت ریاست قوه قضاییه انتشار جریان رسیدگی این پرونده به صورت علنی آزاد است و از رسانه‌ها درخواست می‌شود تا موازین قانونی را رعایت کنند.»

در ادامه قاضی ضمن اعلام رسمیت جلسه گفت: «جلسه در وقت مقرر در شعبه ۹ دادگاه کیفری استان تهران به تصدی امضا کنندگان ذیل با حضور وکیل اولیای دم محمدعلی نجفی به عنوان متهم، وکلای مدافع از جمله حمیدرضا گودرزی، محمود طباطبایی و لاله عقبایی تشکیل شده است.»

وی گفت: «پرونده تحت نظر نماینده دادستان است که حضور دارند، زهرانجفی، علیرضا بربری، فرهاد آقازاده خبرنگار انصاف نیوز به عنوان مطلعین حضور دارند، اولیای دم در جلسه هنوز حاضر نیستند که حاضر خواهند شد.»

کشکولی همچنین افزود: «عوامل بررسی جرم، کارشناسان مرتبط، پزشک معاینه جسد و روانپزشک در جلسه دادگاه حضور دارند که در صورت ضرورت اظهارات آن‌ها اخذ خواهد شد.»

 

نماینده دادستان:  نجفی در نامه ای تاکید کرده بود که میترا استاد را «مهدورالدم» می‌دانست

 

محمد شهریاری، نماینده دادستان با حضور در جایگاه، در قرائت کیفرخواست پرونده، اتهامات نجفی را برشمرد و گفت: «محمدعلی نجفی ۶۶ ساله، بازنشسته، اهل تهران و فعلا در زندان اوین است که او متهم به مباشرت در قتل عمدی همسر دوم خود میترا استاد ۳۶ ساله با سلاح گرم، و دوم حمل و نگهداری سلاح و مهمات جنگی غیرمجاز و دیگر ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح غیرفوتی است.»

شهریاری در ادامه گفت: «حسب بازرسی کارآگاهان در منزل شخصی او مشخص شد که آپارتمان مذکور بهم ریخته و حکایت در اسباب کشی در هفته گذشته داشته است. همچنین یک دست نوشته پیدا شد مبنی بر اینکه "در یک سال گذشته تلاش زیادی کردم تا بدون خونریزی و توافق مشکلات را حل کنیم اما هیچ راهکاری را مبنی بر طلاق توافقی و گرفتن تمام حقوق خود نپذیرفت.»

نماینده دادستان گفت که در این دست نوشته، نجفی تاکید کرده بود: «همسر دوم من بارها تهدید کرده بود با مردان اجنبی که شما به آنها حساس هستید همبستر خواهم شد و تا این کار را انجام ندهم دست بردار نخواهم بود و شروع کرد به تماس گرفتن با مردانی که در گذشته با آنها سر و سری داشته است. از نظر من مهدورالدم بودن وی ثابت شده بود و بارها مرا تهدید می‌کرد تا این روابط زشت را انجام ندهم دست بردار نخواهم بود و دیگر خسته شده بودم و بارها مرا مورد تهدید و توهین‌های زشت قرار می‌داد».

 

 

شهریاری گفت که «با کشف چنین دست نوشته‌ای ما به این استنباط رسیدیم که ممکن است نجفی قاتل باشد و به همین دلیل تحقیقات خود را برای دستگیری ایشان آغاز کردیم.»

نماینده دادستان گفت: «در این یادداشتی که از متهم به دست آوردیم قید شده که برخی نهادها وارد قضیه شدند و در نتیجه علی رغم میل من، میترا استاد به عقد دائمی با مهریه هنگفت درآمد.»

در اینجا قاضی به نماینده دادستان گفت: «اعلام برخی مطالب در دادگاه غیرعلنی باید باشد»، اما شهریاری در پاسخ اعلام کرد که «این مطالب در کیفرخواست آمده است» و ادامه داد: «در این یادداشت آمده مشکلات عمیق‌تر می‌شد و توهین و تهمت بارها به من می‌زد و تهدیدات به ارتباطات و فاش کردن مسائل بود و امروز کارش را یکسره کردم. امیدوارم خدا مرا ببخشد و از همه دوستان و آشنایان پوزش می‌طلبم و تقاضای عفو دارم. از باران عزیزم که شش ماه است به دلیل این خانم از دیدنش محروم شدم پوزش دارم.»

سرپرست دادسرای ویژه قتل پایتخت و نماینده دادستان در این پرونده گفت: «برداشت از این دست نوشته‌ها احساس شد که (متهم) دست به خودکشی زده است. در نتیجه به منزل ولنجک دخترش و ویلای لواسان رفتیم و بررسی‌ها را آغاز کردیم اما آنجا نبود. از همه دوستان او پرس و جو کردیم اما خبری نداشتند که در ساعت ۱۹ همان روز نجفی خود را به پلیس آگاهی در خیابان وحدت اسلامی معرفی کرد.»

بیشتر:آغاز نخستین جلسه محاکمه محمدعلی نجفی به اتهام قتل میترا استاد

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More