شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در پی انتشار فیلم «طراحی سوخته»

اسماعیل بخشی دوباره بازداشت شد

 

اسماعیل بخشی، فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، برای بار دوم بازداشت شد.

به گزارش سندیکای مستقل کارگران نیشکر هفت تپه، اسماعیل بخشی یکشنبه‌شب ۳۰‌دی‌ماه از سوی شمار زیادی از نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی برده شده است.

خبرگزاری دولتی فارس نیز ضمن تایید خبر بازداشت این فعال کارگری مدعی شد که او قصد خروج از کشور را داشته است.

بازداشت مجدد اسماعیل بخشی در پی انتشار فیلمی با نام «طراحی سوخته» صورت می‌گیرد که تلویزیون دولتی ایران آن را شنبه‌شب پخش کرد.

در این فیلم، که به نظر می‌‌‌‌‌رسد از سوی نهادهای امنیتی تهیه شده است؛ بخش‌های گزینش شده‌ای از صحبت‌های اسماعیل بخشی در هنگام بازداشت نخست او منتشر شده است. او در این صحبت‌ها، که فعالان کارگری و حقوق بشری آن را «اعتراف‌های اجباری» می‌خوانند، علیه خود و برخی دیگر از فعالان سیاسی- کارگری در داخل و خارج از کشور اظهاراتی را بیان می‌کند.

اسماعیل بخشی پس از آزادی از زندان، در نامه که آن را به طور علنی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر کرد؛ نوشته بود در دوران بازداشت موقت، از سوی ماموران وزارت اطلاعات تا حد مرگ شکنجه شده است.

این فعال کارگری، ابتدا در ۲۷ آبان‌ماه گذشته، در چهاردهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه، برای بار اول بازداشت شد. او پس از اتمام بازجویی‌ها با سپردن قرار وثیقه در ۲۱ آذر‌ماه به طور موقت از زندان آزاد شده بود.

سپیده قلیان، فعال مدنی هم که پیش‌تر به همراه اسماعیل بخشی در شوش بازداشت شده بود؛ صبح یکشنبه برای بار دوم از سوی ماموران امنیتی دستگیر شد.

قلیان پیش از بازداشت خود در روز یکشنبه، در واکنش به پخش اعتراف‌های اجباری‌اش از تلویزیون دولتی ایران در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشته بود: «جدی‌تر از قبل به پی‌گیری شکنجه‌ شدنم خواهم پرداخت و حالا که اعترافاتم پخش شد، خواهان علنی‌ برگزار شدن دادگاهم هستم.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More