شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اسرائیل در صدد انعقاد معاهده عدم تجاوز با کشورهای عربی خلیج فارس

 

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد این کشور تلاش‌هایی را با هدف انعقاد معاهده عدم تجاوز با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آغاز کرده است. 

کاتز روز یکشنبه ۱۴ مهرماه در توییتی نوشت: «اخیرا با حمایت ایالات متحده آمریکا، ابتکاری سیاسی برای امضای معاهده عدم تجاوز با کشورهای عربی خلیج آغاز را در پیش گرفته‌ام. گامی تاریخی که به درگیری‌ها پایان و همکاری غیرنظامی را توسعه خواهد داد تا اینکه توافقنامه‌های صلح منعقد شود.»

کاتس همچنین گفت او این موضوع را با مقام‌های کشورهای عربی در میان گذاشته و پیش‌نویس معاهده را در اختیار جیسون گرین‌بلات، فرستاده ویژه ریاست‌جمهوری آمریکا در فرایند صلح خاورمیانه، گذاشته است.

بنا به گزارش شبکه تلویزیونی آروتس ۱۲، هدف از این ابتکار وزیر خارجه اسرائیل، «استفاده از منافع مشترک نسبت به  ایران برای عادی‌سازی روابط در مبارزه با ترور و همچنین در عرصه اقتصادی است.»

این شبکه اضافه کرد به علت اختلاف حل‌نشده بین اسرائیل و فلسطین، در حال حاضر امکان امضای توافق جامع صلح نیست.

پیشتر، کاتس و عادل جبیر، وزیر مشاور عربستان سعودی در امور خارجه، در سخنرانی‌های خود در سازمان ملل ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده بودند.

این دو از جامعه جهانی خواسته بودند در اعمال فشار به ایران هم‌صدا شوند.

کاتس از زمان تصدی پست وزارت امور خارجه در ماه فوریه، در صدد عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی بوده است. موضوع اصلی اختلاف اسرائیل و دولت‌های عربی، سرزمین فلسطین است. 

دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، همکاری با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را به‌عنوان سپری دفاعی در مقابل ایران می‌داند.

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، پیش‌نویس ارائه‌شده از سوی کاتس مشتمل بر تعهد کشورها به توسعه «روابط و همکاری دوستانه» در چارچوب منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین‌الملل، پیشگیری از خصومت علیه یکدیگر و عدم تشکیلی اتحاد نظامی با دیگر کشورها علیه دیگری است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More