شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اسرائیل به کردهای سوریه کمک می‌کند

 

تسیپی هوتوفلی، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل اعلام کرد کشورش در حال کمک‌رسانی به کرد‌های سوریه به‌عنوان یک نیروی ضد حکومت ایران است. 

هوتوفلی روز چهارشنبه ۱۵ آبان، در سخنان خود در جمع نمایندگان مجلس گفت اسرائیل همچنین در مذاکرات با آمریکا، حمایت خود را از نیروهای کرد سوریه ابراز داشته است. 

در پی خروج نظامیان آمریکایی از مناطق شمال‌شرقی سوریه، ارتش ترکیه به نیروهای کرد در مبارزه با شبه‌نظامیان داعش در سوریه در کنار آمریکا بودند با ادعای ایجاد منطقه امن، یورش برد.

هوتوفلی گفت پیشنهاد اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای کمک به این کردهای سوریه مورد استقبال واقع شد. 

او گفت: «اسرائیل درخواست‌های زیادی را برای کمک دریافت کرد که غالبا در حوزه دیپلماسی و بشردوستانه بودند.»

هوتوفلی اضافه کرد: «ما از اندوه عمیق کردها خبر داریم و از کانال‌های مختلف به آنها کمک می‌کنیم.»

نتانیاهو روز ۱۰ اکتبر و در اقدامی نادر در مغایرت با سیاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت کشورش آماده است به «مردم شجاع کرد» کمک کند. نتانیاهو، ترکیه و کشورهای هم‌پیمان سوریه را به «پاکسازی قومی» علیه کردها متهم کرد.

هوتوفلی درباره جزئیات کمک اسرائیل به کردها توضیحی ارائه نکرد و صرفا گفت «در خلال گفت‌وگو با آمریکایی‌ها، حقیقت را درباره کردها بیان کردیم و گفتیم از اینکه در کنار مردم کرد ایستاده‌ایم احساس غرور می‌کنیم.»

اسرائیل از سال‌های ۱۹۶۰ روابط نظامی، اطلاعاتی و تجاری آشکاری با کردها داشته است. اقلیت‌های کرد در ایران، عراق، سوریه و ترکیه ساکنند. هدف اسرائیل از این همکاری، ایجاد جبهه علیه برخی کشورها از جمله ایران است که نیروهایی را در نزدیکی مرز مشترک اسرائیل با سوریه مستقر کرده است.

هوتوفلی گفت: «حفظ قدرت کردها و دیگر اقلیت‌ها در نواحی شمال سوریه به‌عنوان عوامل میانه‌رو و غرب‌گرا برای اسرائیل منفعت زیادی دارد.»

او توضیح داد در صورت خارج شدن کنترل شمال سوریه از دست کردها، «عناصر منفی» تحت رهبری ایران آن نواحی را به دست می‌گیرند که این موجب یک «سناریو منفی و خطرناک» برای اسرائیل خواهد شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More