شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اسد: قدردان رهبر جمهوری اسلامی هستم

 

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در دیدار با اسحاق جهانگیری، معاون اول ریيس جمهوری ایران، از حمایت تهران و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از کشورش تمجید کرد.

به گزارش ایسنا، اسد روز سه‌شنبه نهم بهمن‌ماه گفت: «تشکر عمیق خود را از ملت ایران برای انجام کارهای مهم و حمایت همه‌جانبه از ملت مسلمان سوریه اعلام می‌کنم… ما کمک‌های دولت و ملت ایران در دوران سخت جنگ با تروریسم را هرگز فراموش نمی‌کنیم.»

اسد همچنین گفت کشورش خواهان همکاری متقابل با ایران برای توسعه اقتصادی است.

عبدالناصر همتی، ریيس‌ کل بانک مرکزی ایران هم که همراه جهانگیری به سوریه سفر کرده است، روز سه‌شنبه از توافق بانک‌های مرکزی ایران و سوریه برای انجام نقل‌و‌انتقال مالی «بر اساس پول‌های ملی دو کشور و ارزهای دیگر غیر از دلار» خبر داد.

به گفته همتی، یک «پیام‌رسان مالی» هم برای ارتباط مالی بانک‌های مرکزی و بانک‌های ایران و سوریه پیشنهاد شده است.

جهانگیری هم در دیدار با عماد خمیس، نخست وزیر سوریه، یکی از مهم‌ترین مساله‌ها را «نظام بانکی» دانسته و از ضرورت «ارتباط کارگزاری بانک‌های دو کشور با سیستمی خارج از نظام سوئیفت» گفته است.

 از آبان امسال و پس از بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سیستم سوئیفت که یک شبکه بین‌المللی انتقال پول است، ارائه خدمات به بانک مرکزی و برخی بانک‌های ایران را قطع کرد.

جهانگیری همچنین از ساخت نیروگاه‌های برق، جاده، راه‌آهن، اکتشاف و بهره‌برداری نفت به عنوان حوزه‌های مهم همکاری میان دو کشور یاد کرد و پیشنهاد داد که با راه‌اندازی یک «ریل مشترک»، خلیج فارس به دریای مدیترانه متصل شود.

به گزارش ایرنا، عماد خمیس، نخست وزیر سوریه هم در این دیدار با تاکید بر ارتقای فعالیت‌ها در حوزه بانکی، گفت: «بر اساس تاکید بشار اسد، ریيس جمهوری سوریه، اولویت اجرای طرح‌های بازسازی متعلق به شرکت‌های ایرانی است.»

بشار اسد آذرماه سال ۱۳۹۶ در یک تماس تلفنی با حسن روحانی، خواستار مشارکت فعال ایران در بازسازی سوریه شده بود.

توسعه نیروگاه‌ها، بنادر، حمل‌و‌نقل، ساخت مسکن، کشاورزی و تلفن همراه از جمله بخش‌هایی است که نخست وزیر سوریه به شرکت‌های ایرانی پیشنهاد سرمایه‌گذاری و فعالیت در آنها را داده است.

ایران و سوریه در جریان این سفر، ۱۱ توافق‌نامه همکاری از جمله تفاهم‌نامه همکاری راهبردی اقتصادی بلندمدت امضا کرده‌اند که بر اساس آن یک «کمیته مشترک عالی» تشکیل می‌شود.

حجم مبادلات تجاری ایران و سوریه در حال حاضر ۱۵۰میلیون دلار است. افزایش سطح مبادلات تجاری و مشارکت در بازسازی سوریه از جمله اهداف سفر معاون اول رئيس‌جمهور ایران و هیات همراه او به سوریه است.

بر اساس برآوردها، جمهوری اسلامی تاکنون میلیاردها دلار در سوریه و برای حمایت از دولت اسد هزینه کرده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، اکتبر گذشته گفت در صورتی که دمشق درباره خروج نیروهای مورد حمایت ایران از خاک خود به واشنگتن اطمینان ندهد، هیچ پولی برای بازسازی دریافت نخواهد کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More