شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استقبال خامنه‌ای از برگزاری «تجمع مقابل سفارتخانه‎ها»

علی خامنه‌ای عصر چهارشنبه طی دیدار با «جمعی از دانشجویان» به طور ضمنی از برگزاری تجمع مقابل سفارتخانه‌ها در تهران استقبال کرد و گفت: «حضور جلوی سفارت‌ها خوب است، همین نشان دادن تجمع شما تاثیرگذار است، البته متانت و عقلانیت لازم است.»

رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی عمومی که تصویری از «نادر مهدوی»  یکی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه در جریان جنگ نفتکش‎ها(۱۳۶۶) در کنارش بود، گفت: «در زمینه‌ فعالیت ‎های بین‌المللی درباره‌ یمن، نیوزلند، نیجریه و... دانشجوها اعلام حضور کردند. حضور جلوی سفارت‌ها خوب است؛ همین نشان دادن تجمع شما تاثیرگذار است، البته متانت و عقلانیت لازم است.»

علی خامنه‎ای در این سخنرانی از سفارت آمریکا به عنوان «لانه جاسوسی» نامبرد و از اشغال آن در سال ۱۹۷۸ حمایت کرد، و گفت: «در همه‌جا از دیوار بالا رفتن خوب نیست، هرچند در یک جاهایی مثل لانه‌ی جاسوسی خوب است.»

چهار دهه حمله به سفارتخانه ها

استقبال رهبر جمهوری اسلامی از تجمع مقابل سفارتخانه‌ها در تهران درحالی است که علاوه بر اشغال سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ از سوی جمعی با عنوان «دانشجویان پیرو خط امام» که به بحرانی میان ایران و آمریکا منجر شد، تجمعات دانشجویان بسیجی یا «گروه‌های لباس شخصی» در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۳ مقابل سفارت انگلیس و عربستان سعودی در نهایت به حمله به این سفارتخانه ها، اشغال موقت، تخریب و به آتش کشیدن بخش هایی از این سفارتخانه‌ها منجر شد.

در ۱۷ بهمن ۱۳۸۴ در پی انتشار کاریکاتوری از پیامبر اسلام در یک نشریه دانمارکی شماری از دانشجچویان بسیجی که بیشترشان از اعضای بسیج دانشجویی «دانشگاه امام صادق» بودند مقابل سفارت دانمارک در تهران تجمع کردند و عصر از دیوار سفارت بالارفته و وارد آن شدند. مهاجمان به سفارت دانمارک در جریان این حمله بخشی از سفارت دانمارک را که پیشتر از حضور کارکنان دانمارکی تخلیه شده بود به آتش کشیدند.

تجمع دیگری که به حمله، تخریب و اشغال موقت یک سفارتخانه در تهران منجر شد، تجمع دانشجویان بسیجی در ۱۲ آذر ۱۳۸۴ مقابل سفارت انگلیس در تهران بود.تجمع کنندگان با بالا رفتن از دیوار سفارت انگللیس وارد این سفارتخانه شدند و به تخریب و به آتش کشیدن بخش هایی آن اقدام کردند. شامگاه همان روز گروهی دیگر از دانشجویان بسیجی به «باغ قلهک» از زیر مجموعه‌های سفارت انگلیس در تهران حمله بردند.

این حملات منجر به خروج دیپلمات‌های انگلیسی از تهران، اخراج دیپمات‌های ایران از لندن و بیانیه وزارت خارجه انگلیس منجر شد که از قطع کامل روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی خبر داد.

۱۲ دی ۱۳۹۳ اعضای یک گروه لباس شخصی که بعدها اعلام شد رهبری آنها  را شخصی به نام «حسن کردمیهن» از نزدیکان محمدباقر قالیباف بر عهده داشت اقدام به تجمع مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران کردند. تجمع کنندگان در ساعات شب سرانجام با پرتاب مواد آتش زا بخشی از این سفارت را به آتش کشیده و پس از آن با بالا رفتن از دیوار و گشودن در وارد ساختمان سفارت عربستان شده و ان را تخریب کردند. همزمان در مشهد نیز گروهی مشابه به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر حمله و بخش هایی از آن را تخریب کردند.

این حملات نیز به قطع رابطه دیپلماتیک عربستان سعودی با ایران، اخراج دیپلمات‌های جمهوری اسلامی از ریاض منجر شد و روابط دو کشور قطع شد.

از زمان استقرار جمهوری اسلامی در ایران و طی چهار دهه گذشته علاوه بر مواردی چون اشغال سفارت آمریکا، حمله به سفارت دانمارک، اشغال موقت سفارت انگلیس و به آتش کشیدن و تخریب سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، موارد متعددی از تجمع و اقدامات خشونت آمیز علیه سفارت خانه‌ها ثبت شده است.از جمله این موارد، تجمعاتی است که در جریان صدور حکم متهمان ترور میکونوس در تهران برگزار شد که پس از فراخوان سفرای اروپایی و تعلیق فعالیت سفارتخانه‌ها در عمل متوقف شد.

مواضع متناقض خامنه‌ای درباره تجمع و تهاجم به سفارتخانه ها

علی خامنه‌ای درحالی عصر چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ از برگزاری تجمع مقابل سفارتخانه‌ها استقبال کرد که بهمن ۱۳۶۷ در دوره ریاست جمهوری خود و در جریان برگزاری تجمعات مکرر مقابل سفارت انگلیس در جریان صدور حکم روح الله خمینی علیه سلمان رشدی، از تریبون نماز جمعه گفته بود: «من شنیدم که بعضی‌ها رفتند سراغ بعضی از سفارتخانه‌ها. من الان دارم به شما ابلاغ می‌کنم، به عنوان مسئول دولتی و به عنوان امام جمعه و یک روحانی، به سفارتخانه‌ها نزدیک نشوید. این را بدانید که اگر شما از سیاست انگلیس یا سیاست آمریکا یا هر کس دیگری بدتان می‌آید راهش این نیست که یک عده‌ای بروند بی‌مهار از دیوار سفارتخانه بالا و به سفارتخانه ها‌ نزدیک بشوند. بنده دارم پیش شماها شهادت می‌دهم که این قطعا و قطعا به ضرر اسلام و مسلمین و به ضرر جمهوری اسلامی است.»

وی حتی در ان سخنرانی و در زمانی که هنوز ریاست جمهوری را بر عهده داشت، تجمع و حمله مقابل سفارتخانه‌ها را «خیانت» دانسته و گفته بود: مردم «ممکن است به خیابان‌ها بروند و به هر سیاستی هر چه نظرشان هست بگویند، اما به سفارتخانه‌ها نباید نزدیک بشوند، این که ممکن است دشمن خودش این کار را بکند.ممکن است برخی از عوامل نفوذی دشمن بیایند و در جمعیتی بیفتند، برسند به یک سفارتخانه‌ای از دیوار بروند بالا یک وسیله‌ آتشی بیندازند یا جایی را بشکنند، خراب کنند، بدانید این کار قطعا بد است و جرم است و به ضرر و اگر کسی آگاهانه این کار را بکند این خیانت است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More