شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استفاده از اتوبوس‌های «خارج از رده» در دانشگاه علوم‌وتحقیقات

 

میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ایران گفت واحد علوم‌و‌تحقیقات دانشگاه آزاد از خودروهای «خارج از رده» برای حمل‌و‌نقل دانشجویان استفاده کرده است.

به گزارش ایرنا، این کمیسیون روز سه‌شنبه ۱۱ دی‌ماه جلسه‌ای با حضور محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد و فرماندهان نیروی انتظامی برای بررسی واژگونی یکی از اتوبوس‌های دانشگاه علوم‌و‌تحقیقات برگزار کرد.

در این حادثه که چهارم دی‌ماه رخ داد، ده دانشجو کشته و بیش از ۲۰ نفر مجروح شدند.

میرزاده گفت بررسی ها نشان می‌دهد «مهم‌ترین عاملی که باعث این سانحه شده است، بی‌دقتی نقش نظارتی در قرارداد اولیه بوده که براساس این قرارداد باید خودروها اسکانیا یا بنز باشند اما از خودروهای شهاب مدل ۱۳۸۱ و خارج از رده استفاده شده است.»

به گفته او، اتوبوس واژگون‌شده معاینه فنی نداشته و مسئولان مربوطه در قرارداد با پیمانکار حمل‌و‌نقل «دقت های لازم را نکردند ».

میرزاده از قول رییس دانشگاه آزاد برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی واحد علوم‌و‌تحقیقات، گذاشتن حفاظ در مسیر تردد اتوبوس‌ها و حفظ نکات ایمنی خبر داد.

بلافاصله پس از این واقعه، گزارش‌هایی منتشر شد که سکته راننده را علت انحراف مسیر اتوبوس عنوان کرده بود، اما سپس موضوع فرسوده‌ بودن اتوبوس و ترمز بریدن آن از سوی برخی شاهدان عینی طرح شد.

محمد شهریاری معاون دادستان تهران نیز با رد فرضیه سکته راننده به نتیجه کالبدشکافی استناد کرد و گفت: «مطابق کالبدشکافی...علائمی که نشان‌دهنده سکته قلبی یا مغزی راننده اتوبوس باشد، یافت نشد.»

بر اساس گزارش‌ها، در پی این حادثه، چند نفر از مدیران دانشگاه علوم‌و‌تحقیقات برکنار و دو پیمانکار و مسئول تاسیسات زندانی شده‌اند.

این حادثه همچنین باعث شد انتقادهای فراوانی از فرسوده بودن اتوبوس‌‌های واحد علوم‌وتحقیقات در رسانه‌های اجتماعی مطرح شود. برخی از دانشجویان فعلی و سابق این دانشگاه نیز روایت‌های خود حاکی از فعالیت اتوبوس‌های فرسوده برای مدتی طولانی در مسیر این دانشگاه را منتشر کردند.

طی روزهای گذشته صدها نفر از دانشجویان دانشگاه علوم‌وتحقیقات در اعتراض به حادثه واژگونی اتوبوس تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند و علاوه بر درخواست استعفای مقام‌های این دانشگاه، خواستار کناره‌گیری علی‌اکبر ولایتی، رییس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد شدند.

ولایتی با وجود ۷۳ سال سن نزدیک به ۴۰ مسئولیت از جمله عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام ، عضویت در بنیاد دائرةالمعارف اسلامی و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را برعهده دارد. پیش از این حادثه نیز عملکرد او در دانشگاه آزاد از جمله کنار گذاشتن نیروهای بازمانده از دوره اکبر هاشمی رفسنجانی با انتقادهایی مواجه بوده است.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More