شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استعفای ۱۱۰عضو حزب اعتماد ملی در آستانه برگزاری کنگره

 

درحالی‌که قرار است ششم مهرماه کنگره حزب اعتماد ملی برگزار شود، روز چهارشنبه چهارم مهرماه، ۱۱۰ نفر از اعضای این حزب در نامه‌ای خطاب‌به مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، استعفای خود را از این حزب اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، امضاکنندگان این نامه با اشاره به اینکه کنگره پیش‌‌رو «با اساسنامه‌ حزب همخوانی ندارد» و نتایج آن نیز برای امضاکنندگان مشخص است، نوشتند: «بر این باور هستیم که برگزاری کنگره‌ حزب، ناگزیر باید ازسوی دکتر رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام قانونی این حزب انجام گیرد و برگزاری آن ازسوی افراد دیگر، به‌جهت قانونی و عدم انطباق با اساسنامه، فاقد وجه رسمی خواهد بود».

مهدی کروبی خردادماه سال جاری، پس‌از مخالفت مجدد شورای مرکزی این حزب با استعفای او از سمت دبیرکلی، اعلام کرده بود که اختیارات خود را به شورای مرکزی واگذار می‌کند. شورای مرکزی این حزب نیز تیرماه سال جاری حضرتی را به‌عنوان قائم‌مقام جدید حزب اعتماد ملی معرفی کرد، اما این اقدام از سوی منتجب‌نیا و حامیان او به «کودتای حزبی» تعبیر شد.

امضاکنندگان این نامه استعفا نوشته‌اند که دلیل کنار رفتن آن‌ها «تنها نتیجه‌ غیرقانونی بودن کنگره و روندهای مرتبط با آن نیست»، بلکه به گفته آن‌ها «تغییرات قابل پیش‌بینی این کنگره، که از جمله‌‌ی آن، تفویض دبیرکلی حزب به برگزارکننده‌ کنگره» است، حزب اعتماد ملی را به «یکی‌از اقمار مجموعه‌های خودپدرخوانده‌پندار در جبهه‌ اصلاحات تبدیل خواهد نمود». آن‌ها اضافه کرده‌اند که «برائت جستن از این رویکرد»، مشابه مواضع مهدی کروبی در سال ۱۳۸۴ است.

این استعفای جمعی درحالی انجام شده است که دوشنبه‌شب دوم مهرماه، اولین نشست شورای عمومی حزب منشعب از اعتماد ملی با شعار «راه نو، اعتمادی دوباره» به ریاست  رسول منتجب‌نیا و حضور برخی چهره‌های شاخص حزب اعتماد ملی برگزار شد.

حزب اعتماد ملی پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۸۴، ازسوی مهدی کروبی و به دبیرکلی او تشکیل شد. پس‌از حصر کروبی در بهمن‌ماه سال ۸۹، فعالیت‌های این حزب هم کم‌رنگ‌تر شد، اما در سال‌های اخیر، اعضا تلاش کردند فعالیت‌های آن را مجددا آغاز کنند.

هفته گذشته رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، در پیامی اعلام کرد که در کنگره به گفته او «مهندسی‌شده، غیرقانونی و نامشروع‌» این حزب شرکت نمی‌کند و به‌دنبال انشعاب از حزب اعتمادملی و تاسیس حزبی جدید است.

منتجب‌نیا در این پیام با اشاره به انتقادهای خود از شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، نوشت که تلاش‌های او برای اصلاح این وضعیت، باعث شد «هسته‌ای کوچک در درون حزب» و با «هدایت، مدیریت و حمایت مدعیان ملکیت علی‌الاطلاق اصلاحات» علیه او شکل بگیرد. اما همان زمان الیاس حضرتی، قائم‌مقام فعلی حزب اعتماد ملی، به خبرگزاری آنا گفت منتجب‌نیا از این حزب کنار نرفته است و قرار شده است «فعلا» درباره بیانیه او صحبت نشود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More