شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استانداری خراسان رضوی: طالبان اعلام کرده مشکلی برای عادی شدن ترددها در مرز دوغارون ندارد

محمدتقی هاشمی، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت طالبان «به صورت غیررسمی» اعلام کرده مشکلی برای عادی شدن ترددها در مرز ایران و افغانستان ندارد.

با این حال، هاشمی روز یکشنبه ۲۰ تیر به ایرنا گفت: «بازگشایی مجدد مرز به مذاکرات رسمی، تصمیم‌ها و ابلاغیه‌های کشوری بستگی دارد و هنوز ابلاغیه‌ای از تهران به ما نرسیده است.»

روز پنج‌شنبه ۱۷ تیر، نیروهای طالبان دو گمرک مرزی میان افغانستان و ایران را در ولایت هرات و فراه به تصرف خود درآوردند و همزمان سخنگوی گمرک ایران از توقف تجارت از مرزهای دوغارون و ماهیرود تا اطلاع بعدی خبر داد.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی با اعلام این که از زمان حضور طالبان در مرز دوغارون «وضعیت مرزها در استان از نظر امنیتی خوب بوده»، اضافه کرد: «بعد از استقرار طالبان در اسلام‌قلعه تعدادی از کامیون‌های ایرانی بدون مشکل از مرز عبور کرده و به ایران بازگشته‌اند.»

او پیش‌بینی کرد که «با توجه به نیاز مردم و دولت افغانستان و افراد محلی به تبادلات مرزی و درآمدهای ناشی از آن در گذرگاه مرزی اسلام قلعه – دوغارون»، این مرز طی روزهای آینده بازگشایی شود.

هاشمی با اشاره به تجربه پیشین تسلط طالبان بر مرزهای افغانستان تاکید کرد: «ترددهای تجاری مرزی درآمد ایجاد خواهد کرد لذا هر کسی که در مرز استقرار دارد دارای انگیزه کافی برای مدیریت این گذرگاه مرزی خواهد بود.»

به گزارش ایرنا، سالانه ۱/۵ میلیارد دلار صادرات از ایران، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات به ایران از طریق مرز دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد بین ایران و افغانستان انجام می‌شود.

بازگشت مرزبانان افغان به کشورشان

همچنین مهدی حاجیان، سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از بازگرداندن مرزبانان افغانستانی به کشورشان خبر داد.

به گزارش تسنیم، حاجیان روز یکشنبه گفت: «در پی ناامنی‌های به وجود آمده در کشور افغانستان، تعدادی از نیروهای مسلح مرزبانی و تعدادی از کارمندان گمرک این کشور، به مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی مراجعه کرده و درخواست ورود به خاک ایران را داشتند.»

او ادامه داد: «به امورات این افراد رسیدگی و تجهیزات و امکاناتشان از جمله سلاح از آنها اخذ و اسکان داده شدند.»

به گفته سخنگوی نیروی انتظامی، بازگرداندن مرزبانان افغان که از طریق هوایی انجام شد، بر اساس درخواست رسمی کشور افغانستان از طریق مبادی دیپلماتیک صورت گرفت.

روز جمعه ۱۸ تیر، وبسایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، به نقل از یک مقام آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح که نامش ذکر نشد، از درخواست دولت افغانستان از ایران برای بازگرداندن نیروهای مرزبانی این کشور به کابل خبر داد.

پیش از آن، تصاویری از سربازان افغانستانی پناه‌برده به ایران در رسانه‌های اجتماعی و همچنین کانال‌های تلگرامی وابسته به سپاه پاسداران منتشر شده است.

شاهحسین مرتضوی، مشاور رییس جمهوری افغانستان، با انتشار تصویری مربوط به حضور طالبان در منطقه هم‌مرز با ایران نوشت: «برخی کشورهای همسایه به صورت هدفمند طالبان را سوق و اداره می‌کنند تا به گمرک‌ها تسلط پیدا کنند. اخلال در جمع آوری عواید و بازار از اهداف اصلی آنان است.»

با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، گروه طالبان حملات خود را در چند جبهه در افغانستان به پیش‌ می‌برد.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، اعلام کرده است که نیروهای ایالات متحده تا نهم شهریورماه به طور کامل از افغانستان خارج خواهند شد.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More