شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

از انتقاد به سخنان ظریف تا حمایت از اعدام دو «مفسد اقتصادی» در نمازجمعه

 

روز جمعه ۲۵ آبان‌ماه، مراسم نمازجمعه در شهرهای مختلف ایران برگزار شد. ائمه جمعه در سخنان خود عموما به چند موضوع مشخص اشاره کردند. تحریم‌های آمریکا و ادبیات مقام‌های این کشور علیه ایران، سخنان محمدجواد ظریف درباره پولشویی گسترده در ایران و اعدام دو تن از افرادی که به اتهام «فساد اقتصادی» محاکمه شده بودند، مضمون اصلی خطبه‌های نماز‌جمعه در شهرهای مختلف بود.

محمد امامی کاشانی، خطیب جمعه موقت تهران، ضمن «تشکر و قدردانی» از قوه‌قضاییه بابت «دنبال کردن مفسدان اقتصادی»، گفت: «محاربه منحصر به شمشیر کشیدن و کشتن یک فرد نیست بلکه غارت اموال و ایجاد اختلال در نظام اقتصادی نیز شامل این مورد می‌شود».

امامی کاشانی همچنین ضمن انتقاد از آمریکا گفت هیچ‌گاه «چهره هیچ رئیس‌جمهور آمریکایی زشت‌تر از ترامپ نبوده است. این را باید به قضاوت دنیا سپرد».

احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، گفت اعدام‌های اخیر باعث «امیدواری و آرامش مردم» شد. او از قوه قضاییه خواست «مدیرانی که زمینه فساد را فراهم کردند» نیز «حداقل» محاکمه شوند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که «هدایت غیبی امام زمان انقلاب ما را به اینجا رسانده است»، گفت تحریم‌های امریکا شکست خورده است. به ادعای علم‌الهدی تنها راه آمریکا برای تاثیر بر ایران به «اعتراف خود تحلیل‌گران آمریکا» این است که بتوانند موفق به «مجاب کردن رهبر ایران به مذاکره» شوند، اما «ممکن نیست رهبری ایران در فضای مذاکره قرار گیرد زیرا وی در ایران و جامعه جهانی بسیار هوشمند عمل کرده و هدایت وی به زمین بازی کار آسانی نیست».

به‌گفته علم‌الهدی این سخنان مقام‌های آمریکایی نشان می‌دهد آیت‌الله خامنه‌ای «مورد تایید امام زمان است».

محمد سعیدی، امام‌جمعه قم، سخنان محمدجواد ظریف درباره پولشویی در ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «از مسئولان امور‌خارجه انتظار می‌رود در اظهارات خود از موضع عزت، حکمت و مصلحت به‌گونه‌ای سخن بگویند که دستاویز دستگاه‌های خارجی نشود، سخنان وزیر امور‌خارجه در مورد پولشویی سنجیده نبود».

در تبریز، محمدعلی آل‌هاشم با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «ملت قهرمان ایران اسلامی مصمم است تا آمریکا را در آخرین مرحله از تحریم‌ها علیه خود شکست داده و به تعبیر مقام معظم رهبری سیلی دیگری بر گوش آمریکا بنوازد».

امام‌جمعه تبریز در ادامه افزود «بی‌اعتنایی» مردم ایران نسبت به «فراخوان آمریکا برای ایجاد اغتشاش داخلی» و «ثبات نسبی نرخ ارز در بازار» نشان‌دهنده «شکست مرحله اول سناریو کاخ سفید» است. به‌گفته او با توجه به نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، «سیاست هردو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در قبال ایران نشان می‌دهد که تاثیری بر تحریم‌ها علیه کشورمان ندارد».

محمدمهدی حسینی همدانی، امام‌جمعه کرج، به انتقاد از سخنان محمدجواد ظریف پرداخت. او با اشاره به این‌که «درست در زمانی که اتاق وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا می‌کند که نظام اقتصادی ایران برای دورزدن تحریم‌ها پولشویی می‌کند»، اضافه کرد در این شرایط «وزیر امور‌خارجه ما مسیر دشمنان را تکمیل می‌کند».

به گفته حسینی، ظریف «بدون مدرک و دلیل کشور را متهم به پولشویی می‌کند و دشمن را از این گفته شاد کرده و سند رسمی به دست دشمن می‌دهد». او خطاب به وزیر امورخارجه ایران گفت: «آقا ما را به خیر شما امیدی نیست، شر نرسانید، این چه بازی است که هر چند وقت یک‌بار با پز دیپلماسی و سیاستمداری سر ملت در‌می‌آورید، چرا سرشاخه نشسته و بن می‌برید؟»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More