شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارتش آمریکا به دستور جو بایدن به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق و سوریه حمله کرد

وزارت دفاع آمریکا تایید کرد که به دستور جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، نیروهای ارتش آمریكا تاسیسات مورد استفاده شبه نظامیان تحت حمایت ایران را در منطقه مرزی عراق و سوریه هدف حمله قرار دادند.

در بیانیه تاکید شده است که اهداف انتخاب شده در مرز عراق و سوریه تاسیساتی بوده‌اند که از سوی شبه‌نظامیان وابسته به ایران برای حملات پهپادی علیه نیروهای آمریکایی در عراق و تاسیسات آنها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

پنتاگون همچنین اعلام کرد از جمله مراکزی بامداد دوشنبه به وقت محلی مورد حمله قرار گرفتند، تاسیسات عملیاتی و انبارهای سلاح شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در دو نقطه از خاک سوریه و یک نقطه در خاک عراق بوده است.

وزارت دفاع آمریکا همچنین عنوان کرد که در حملات هوایی علیه شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در نزدیکی مرز عراق و سوریه از جنگنده‌های اف-۱۵ و اف-۱۶ استفاده کرده است. 

وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد همانطور که از این حملات مشخص است جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، به طور واضح بر محافظت از نیروهای آمریکایی تاکید دارد و با توجه به حملات مداوم شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران علیه منافع آمریکا در عراق، رییس جمهوری آمریکا دستور اقدامات نظامی بیشتری را برای پیشگیری از چنین حملاتی صادر کرده است.

پنتاگون با اشاره به اینکه نیروهای آمریکایی در چارچوب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و به منظور کمک به نیروهای امنیتی عراق در این کشور حضور دارند، تاکید کرد که حملات بامداد دوشنبه به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران اقدامی سنجیده و متناسب برای کاهش خطر و پیام روشن و بازدارنده بوده است.

این دومین اقدام نظامی است که ارتش آمریکا از زمان روی کار آمدن جو بایدن و به دستور شخص او علیه مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران انجام شده است.

حمله اول در ساعات پایانی شامگاه پنج‌شنبه ۶ اسفند ماه۹۹ انجام شد و پنتاگون پس از انجام آن در بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به حملات اخیر به مواضع آمریکا و نیروهای ائتلاف ضد داعش در عراق، نیروهای نظامی ایالات متحده به دستور جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، و پس از هماهنگی با شرکای خود، تاسیسات مورد استفاده نیروهای مورد حمایت ایران در شرق سوریه را هدف قرار دادند.

در حمله‌ قبلی نیز به طور مشخص چندین ساختمان مورد استفاده کتائب حزب‌الله و کتائب الشهدا، دو گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، در نزدیکی یک پست بازرسی مرزی منهدم شدند.

پنتاگون در آن بیانیه نیز تاکید کرده بود که این عملیات یک پیام بی‌ابهام را می‌فرستد: «رییس‌جمهوری بایدن برای حفاظت از کارکنان آمریکایی و ائتلاف دست به اقدام می‌زند.»

با این حال در هر دو مورد، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که عملیات خود علیه مواضع شبه‌نظامیان را به نحو ملاحظه‌ شده انجام داده‌ است.

با وجود حمله تلافی‌جویانه ارتش آمریکا در ششم اسفند ماه به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران، این گروه‌ها طی هفته‌های گذشته بر دامنه و تعداد حملات خود افزوده‌اند.

علاوه بر این، درحالی که پیشتر از حملات راکتی استفاده می‌کردند اکنون به حملات پهپادی به محل‌های استقرار نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکایی رو آورده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More