شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادغام بانک‌های متعلق به نهادهای نظامی در بانک سپه

بانک مرکزی ایران با صدور اطلاعیه‌ای از ادغام بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه خبر داد.

بانک‌های انصار و مهر اقتصاد به سپاه پاسداران، بانک قوامین به نیروی انتظامی، بانک حکمت ایرانیان به ارتش و موسسه اعتباری کوثر به وزارت دفاع ایران وابسته‌اند.

بانک مرکزی در اطلاعیه‌اش از این اقدام به عنوان «گامی مهم در راستای حفظ ثبات و سلامت نظام بانکی» ایران یاد کرد.

بر اساس این اطلاعیه، برنامه‌ای برای «تعیین تکلیف سهام‌داران» بانک‌های نظامی ایران تنظیم شده است.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که این ادغام به خروج نیروهای‌های مسلح ایران از سهام‌داری بانک‌ها منجر خواهد شد یا خیر.

ساماندهی فعالیت نهادهای مالی وابسته به نیروهای مسلح و صرفه‌جویی در منابع از دلایل این ادغام عنوان شده است.

ادغام بانک‌ها در ایران سابقه‌دار است. پس از انقلاب ۱۳۵۷، بانک تجارت از ادغام ۱۲بانک و بانک ملت از ادغام ۱۰ بانک به وجود آمدند. با این حال، وابستگی بانک‌ها به نیروهای مسلح ایران و تحریم بودن نهادهای وابسته به سپاه باعث شده بود که حساسیت‌ها درباره ادغام این بانک‌ها در بانک سپه افزایش یابد.

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، خبر ادغام این بانک‌ها را شهریور سال گذشته اعلام کرد و از اسفندماه سال ۱۳۹۷ روند اجرایی ادغام آن‌ها شروع شد. دوره ادغام نهایی این بانک‌ها، پنج ساله پیش‌بینی شده است.

این موسسه‌ها با داشتن حدود پنج هزار شعبه و ۲۴ میلیون مشتری، نقش مهمی در ساختار اقتصادی ایران در دهه اخیر بازی کرده‌اند.

حسن روحانی، ریيس‌ جمهوری ایران، هشتم اسفندماه سال جاری در مجمع سالانه بانک مرکزی به سپرده‌گذاران این بانک‌ها گفت که نگران نباشند و «بانک مرکزی مصوبات لازم را در این زمینه اخذ کرده است».

عبدالله رمضان‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در توییتر با اشاره به طرح ادغام بانک‌های نظامی نوشت که قرار است ۷۰ هزار میلیارد تومان برای این ادغام از «جیب مردم» پرداخت شود.

برخی کارشناسان اقتصادی در هفته‌های اخیر با اشاره به اینکه دولت برای تامین هزینه‌های این ادغام بانکی ناچار به چاپ پول است، نسبت به افزایش پایه پولی و تاثیر چنین اقدام‌هایی بر تورم هشدار داده‌اند.

محمد طبیبیان، کارشناس اقتصاد ایران، با پیش‌بینی اینکه «بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به پایه پولى از این محل اضافه می‌شود»، گفته است با این اقدام «زبانه‌هاى بلندى به آتش تورم اضافه خواهد شد».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More