شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه کار پرستاران ایران با کمبود تجهیزات،‌ حقوق معوق و فضای امنیتی بیمارستان‌ها

 

در حالی که افزایش سریع شمار مبتلایان به بیماری کرونا در ایران فشار به کادر درمانی در بیمارستان‌ها را بیشتر کرده؛ گزارش‌های رسمی حاکی‌ از ادامه فعالیت پرستاران با ماه‌ها حقوق معوق و کمبود تجهیزات اولیه است.

روز پنجشنبه ۱۵ اسفندماه تصویری در رسانه‌‌های اجتماعی منتشر شد که جمعی از پرستاران بخش آزمایشگاه بیمارستان «الزهرا» در شهر رشت را با پلاکاردی در اعتراض به تاخیر دریافت حقوق نشان می‌داد. 

این پرستاران که صورتشان با ماسک‌ مخصوص کرونا پوشیده شده بود، پلاکاردی با محتوای «ما هفت ماه حقوق نگرفتیم، کرونا را شکست می‌دهیم‌» در دست داشتند.

مهدی شادنوش،‌ نماینده وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در استان گیلان،‌ اوضاع بیمارستان‌ها را «دردناک» خوانده و از کمیته امداد و خیرین خواسته است که برای تامین مایحتاج اقشار ضعیف در مقابله با کرونا کمک کنند.

هم‌زمان در خراسان رضوی ستاد مدیریت بحران کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای حمایت از کارورزان و دستیاران تخصصی بیمارستان‌ها کارزار جمع‌آوری کمک‌های نقدی از مردم راه‌‌اندازی کرده‌است.

تصاویری نیز از شهرهای تهران،‌ کرمان و نیشابور منتشر شده که در آن تعدادی از پرستاران از کمبود امکانات اولیه برای رسیدگی به بیماران کرونا خبر می‌دهند. 

یکی از فایل‌های صوتی منتشر شده در رسانه‌های حاکی از آن است که تعدادی از پزشکان و کادر بیمارستان «سیدالشهدا» در گلوبندک در اعتراض به نبود ماسک و تجهیزات ایمنی دست به اعتصاب زده‌ و محل کار خود را ترک کردند.

 

فضای امنیتی در بیمارستان‌ها

پیشتر در حالی که نماینده قم،‌ مرکز شیوع کرونا، گفته بود چهار متخصص اعزامی ریه به این شهر، قم را ترک کرده‌اند. 

در گلستان، رییس دانشگاه علوم پزشکی با صدور نامه‌ای به سرپرست بیمارستان‌ها اعلام کرد به پرستاران در خصوص عواقب عدم حضور در شیفت کاری‌ هشدار داده شود.

عبدالرضا فاضل،‌ رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان،‌ در نامه خود نوشته بود پرستاران در صورت عدم حضور یا ترک شیفت به حراست معرفی می‌شوند و پس از ارجاع به دادستانی با «شلاق و حبس» مواجه خواهند شد.

از سویی، برخی گزارش‌ها حاکی از تشدید فضای امنیتی و حضور نمایندگان قضایی و نیروهای انتظامی در بیمارستان‌های تحت قرنطینه برای کنترل اوضاع است. 

یکی از همراهان یک بیمار مبتلا به کرونا به ایران اینترنشنال گفت که فرم مرخص شدن بیماران پس از درمان باید از سوی نماینده دادستان نیز امضا شود. 

در مواردی نیز ماموران امنیتی اقدام به برخورد با پرستاران و افرادی کرده‌اند که ویدیوهایی از کمبود امکانات ضبط و منتشر کرده‌اند.

 

۱۸ ماه حقوق معوق

پیش از شیوع بیماری کرونا، سعید نمکی،‌ وزیر بهداشت ایران، در دی‌ماه طی جلسه شورای عالی نظام پرستاری کشور اعلام کرده بود که برخی پرستاران ۱۸ ماه حقوق معوق دارند.

پیش از آن در آذرماه نیز خبرگزاری ایرنا از تجمع تعدادی از پرستاران در بیمارستان «الزهرا» در اصفهان برای اعتراض به مطالبات به تعویق افتاده خبر داده بود. یکی از پرستاران معترض به ایرنا گفته بود که برخی از اعضای کادر درمانی ۹ ماه حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. 

 

کمبود امکانات؛ جان باختن پرستاران

در روزهای گذشته برخی پرستاران و اعضای کادر درمانی بیمارستان‌ها با انتشار پست‌هایی در رسانه‌های اجتماعی از خطر کار خود به دلیل کمبود امکانات اولیه از جمله دستکش و لباس حفاظتی مخصوص خبر داده بودند. 

این موضوع را محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران،‌ خطاب به سازمان جهانی بهداشت تایید کرده است.

ظریف اخیرا در توییتی نوشته است: «به ماسک‌های ان۹۵، ماسک‌های سه لایه، لباس مخصوص جراحی، کیت‌های آزمایشگاهی ویروس کرونا، داروی پی پی اف و محافظ‌های سر و بدن نیاز داریم.»

کمبود امکانات در بیمارستان‌ها در حالی است که طی هفته گذشته گزارش‌هایی نیز از جان باختن دست‌کم سه تن از پرستاران و کادر درمانی در تهران و گیلان به علت ابتلا به کرونا منتشر شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More