شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه واکنش‌‌‌های داخلی به تحریم خامنه‌ای: بی‌مصرف و تبلیغاتی، نقض آزادی مسلمانان آمریکا

یک روز بعد از آنکه حسن روحانی گفت تحریم آمریکا علیه علی خامنه‌ای درحالی انجام شده که  اموال رهبر جمهوری اسلامی فقط «یک حسینیه و یک خانه ساده» است، محمدجواد ظریف در واکنش به این تحریم‌ها گفت که «اقدام آمریکا در تحریم علی خامنه‌ای و تحریم دفتر  رهبر جمهوری اسلامی در تضاد با موازین بین المللی و تضاد با آزادی مسلمانان آمریکاست.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه گفت که «قراردادن نام رهبر انقلاب و افراد وابسته به دفتر ایشان در فهرست تحریم‌ها نشانه این واقعیت است که آنها به طور کامل با موازین بین المللی ناآشنا هستند» و علاوه براین آن‌ها «نشان داده اند که قواعد رفتاری بین کشورها را نمی‌دانند و با اسلام بیگانه هستند و روابط بین مرجعیت و پیروانشان را نمی دانند.»

ظریف گفت: «چه بسا که بسیاری از مردم آمریکا نیز با این اقدام از لحاظ وظایف دینی‌شان در مضیقه قرار می گیرند زیرا این اقدام آنها می تواند به عنوان رعایت نکردن حق آزادی مذهب مسلمانان آمریکایی تلقی شود.»

اشاره وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به گردش مالی است که دفتر علی خامنه‌ای از طریق «واریز وجوهات» برخی از  «مسلمانان آمریکا» کسب می‌کند و همچنین پرداخت‌های احتمالی که از سوی رهبر جمهوری اسلامی به برخی روحانیان یا مراکز اسلامی و مساجد در آمریکا صورت می‌گیرد اما علاوه بر این تحریم‌های تازه کلیه روابط مالی علی خامنه‌ای و دفتر او را با مراکز اسلامی در سایر کشورها تحت تاثیر قرار داده و احتمالا قطع می‌کند.

این غیر از فعالیت‌های گسترده ای است که زیرمجموعه‌ها و بنیادهای مختلف تحت نظر خامنه ای در حوزه های اقتصادی و تجاری دارند و در پی تحریم‌های جدید فعالیت ‌آن‌ها در خارج از ایران با مشکل مواجه خواهد شد.

محمدجواد ظریف همچنین گفت که «این اقدامات نشانگر آن است که دولت آمریکا همه تلاش‌هایش را انجام داده تا تحریم‌های اقتصادی علیه مردم ایران را به سرانجام برساند و چون به نتیجه نرسیده رو به مسیرهای دیگر آورده است.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین روز چهارشنبه طی مصاحبه‌ای با شبکه سی.ان.ان در تهران با اشاره به اینکه «اقدامات آمریکا تحریک‌آمیز و مقابله‌ جویانه است»، تاکید کرد که « اقدامات آمریکا طی هفته‌های گذشته مقابله‌جویانه و تحریک‌آمیز بوده است، بویژه تحریم‌ها علیه دفتر مقام رهبری که اهانت بیشتر ایالات متحده به کل ملت ایران است.»

وی با تاکید براینکه «آمریکا در موضعی نیست که ایران را نابود کند»، گفت: «مردم ایران آماده مقاومت در مقابل هر تجاوزی هستند. ما به دنبال تقابل و جنگ نیستیم.»

ظریف گفت که «فکر می‌کنم رئیس جمهوری ترامپ باید به خاطر بیاورد که ما در قرن هجدهم میلادی زندگی نمی‌کنیم. یک منشور سازمان ملل متحد وجود دارد و تهدید به جنگ غیرقانونی است» اما دولت آمریکا «تلاش می‌کند دولت ایران را تضعیف کند.»

او با تاکید براینکه «آمریکا براساس تحلیلی اشتباه به این باور رسیده است»، گفت که دونالد ترامپ «اطلاعات اشتباه و تحلیل اشتباه» دریافت کرده است و «رئیس جمهوری ترامپ اینک خود را در وضعیتی یافته که فکر می‌کند لازم است از آن خارج شود.»

همزمان، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، نیز در واکنش به تحریم رهبر جمهوری اسلامی، گفت: «تحریم‌های آمریکا علیه مسئولان عالی نظام، صرفا جنبه تبلیغاتی دارد.»

جنتی گفت که «تعجب می‌کنم بعضی از کشور‌های اروپایی در مقابل اقدامات جاهلانه ترامپ سکوت می‌کنند در حالی که باید مقابل او بایستند و سیاست مستقلی داشته باشند.»

وی از مسئولان اجرایی کشور خواست «با تدبیر و هم‌افزایی با کشور‌های مستقلی همچون روسیه، چین و هند برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا در سطح بین المللی اقدام کنند.»

پیشتر عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی، تحریم‌های آمریکا علیه رهبر جمهوری اسلامی را تحریم‌های «بی‌مصرفی» خوانده بود که به «دیپلماسی» میان ایران و آمریکا پایان می‌دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More