شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه واکنش‌ها به مخالفت دو مرجع تقلید با ساخت فیلمی درباره مولانا و شمس تبریزی

چند روز پس از صدور فتوای حرمت ساخت فیلمی درباره زندگی مولانا و شمس تبریزی، از سوی ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری همدانی، دو مرجع تقلید قم، واکنش‌ها به این فتوا همچنان ادامه دارد.

احمد مازنی، رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، روز جمعه پنجم مهر، به خبرگزاری خانه ملت گفت: «در قانون اساسی رفتار اجتماعی افراد بر مبنای قانون مشخص می‌شود نه براساس فتوا.»

او ادامه داد: «اگر کسی مقلد یک مرجع تقلیدی است که فتوای وی با قانون منافات دارد برای آن مقلد فقط می‌تواند در رفتارهای شخصی تاثیرگذار باشد؛ بنابراین به تبع این فتوا می‌تواند آن فیلم را نگاه نکند.»

این نماینده مجلس ایران تاکید کرد: «ساخت سریال و فیلم تابع قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران است، اگر با قوانین صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منافاتی نداشته باشد، اشکالی نخواهد داشت.»

پیشتر عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در واکنش به این فتوای مکارم شیرازی و نوری همدانی گفته بود: «به طور طبیعی مسیر استفتاء از مراجع تقلید، مسیر کسب نظر آن‌هاست و طبعا این نظرات نیز قابل احترام است، اما قوانین کشور مسیر خود را طی می‌کند.»

او با بیان این که « پیش از این سریال‌ها و فیلم‌های متعددی در صداوسیما در ارتباط با شخصیت‌های شمس و مولانا ساخته شده است»، ادامه داد: «چون مسیر تایید فیلمنامه «مست عشق» طی نشده است هرگونه قضاوت درباره آن، قضاوت زودهنگام است. ساخت این فیلم در داخل کشور اتفاق نیفتاده و به همین دلیل نیز ما از آن اطلاعات کافی نداریم.»

چند روز پیش، رسانه‌های ایران از حضور شهاب حسینی و پارسا پیروزفر به عنوان بازیگر در فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و محصول مشترک ایران و ترکیه خبر دادند. این فیلم به برشی از زندگی مولانا و شمس در شهر قونیه ترکیه می‌پردازد.

اما روز سه‌شنبه دوم مهرماه، فتوایی از ناصر مکارم شیرازی، یک مرجع شیعه در قم، در پاسخ به جمعی از طلاب منتشر شد که درباره ساخت این فیلم بود.

مکارم شیرازی اعلام کرد: «با توجه به این که این کار سبب ترویج فرقه ضاله صوفیه می‌شود شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد.»

همزمان، حسین نوری همدانی، از دیگر مرجع تقلید قم، در این زمینه گفت: «اساسا فرقه صوفیه یکی از فرقه‌های ضالّه و مضلّه می‌باشند که با تشکیلات قطب‌سازی و مرشدبازی به جنگ اسلام ناب که اسلام قرآن و اهل بیت است آمده‌اند» و «ترویج آنها به هر شکل باشد جایز نمی‌باشد و حرام است.»

برخی از رسانه‌های ایران در انتقاد از این دو فتوا، سخنان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در ستایش مولانا را منتشر کردند.

همچنین برخی، مخالفت مراجع شیعه با ساخت فیلم مولانا و شمس را در ادامه مخالفت فقها با عرفا توصیف کرده‌اند که در دوره جمهوری اسلامی ایران تشدید شده است.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بارها به مراکز تصوف در ایران حمله و دستگاه قضایی ایران نیز تعدادی از دراویش گنابادی را زندانی کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More