شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو؛ بررسی وضعیت خبرنگاران ایرانی با حضور جاوید رحمان

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران و بخش فارسی تلویزیون بی‌بی‌سی در حاشیه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، نشستی با موضوع وضعیت خبرنگاران در ایران برگزار کردند.

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران  که در ادامه این نشست در ژنو حضور داشت، گفت او به همراه کمیساریای عالی، مجمع عمومی و بقیه سازمان‌ها به علاوه ۱۶ کشور دیگر از ایران خواسته‌اند که مجازات اعدام را متوقف کند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در عین حال یادآور شد، در سال ۲۰۱۸، ۲۷۳ نفر در ایران اعدام شدند که نسبت به سال قبل از آن که حدود ۵۰۰ نفر بوده خیلی کمتر است. این مساله نشان می‌دهد که حق برخورداری از دادگاه عادلانه و حق سلامتی و اقلیت‌های مذهبی و قومی باید محترم شمرده شود.

جاوید رحمان گفت: ایران سعی کرده اصلاحیه‌ای در زمینه مجازات اسلامی بدهد و از طریق سازش و گفتگو، اعدام کودکان را کم کند. همچنان ۸۵ کودک در معرض خطر اعدام قرار دارند.

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در پاسخ به ایران اینترنشنال پیرامون تعامل با مقام‌های جمهوری اسلامی گفت:  من گفتگوهای سازنده‌ای با ایران هم در ژنو و هم در نیویورک داشتم و این هفته با هیات نمایندگی ایران، ملاقات بسیار با جزییاتی داشتم.

جاوید رحمان در مورد انتصاب رییس‌جدید قوه‌قضاییه گفت:  موضع من این است که هر کس ممکن است اتهامی به او در زمینه ارتکاب به جنایت وارد شود باید به دست عدالت سپرده شود. چنین افرادی نباید به ریاست‌ قوه‌قضاییه منصوب شوند.

او همچنین محکومیت نسرین ستوده‌ وکیل دادگستری زندانی در ایران را نشان‌دهنده میزان شدت عمل حکومت قلمداد کرد. ستوده در ژوئن سال گذشته به دلیل وکالت زنان مخالف حجاب اجباری بازداشت شد.

جاوید رحمان، روز گذشته ۲۰ اسفند از ایران خواست به آزار و اذیت خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی و خانواده‌هایشان پایان دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More