شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه درگیری دولت و مجلس بر سر قانون غنی‌سازی؛ رییس دفتر روحانی: سنگ‌اندازی می‌کنند تا تحریم‌ها لغو نشود 

 

محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌ جمهوری ایران، هدف از تصویب قانون افزایش غنی‌سازی و لغو اجرای پروتکل الحاقی در مجلس را ناکام گذاشتن دولت در لغو تحریم‌ها دانست و در مقابل محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، گفت که این قانون به دنبال خروج از برجام نیست.

واعظی به خبرگزاری ایلنا گفت: «سنگ‌اندازی می‌کند و قوانینی را به تصویب می‌رسانند تا دولت نتواند تحریم‌ها را بردارد. عجیب این است که در مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بندهایی گذاشته‌اند که معلوم است مانع رفع تحریم می‌شود اما اسمش را رفع تحریم‌ها گذاشته‌اند.»

او اضافه کرد: «آنها می‌خواهند که این دولت نتواند برای مردم گشایشی به وجود بیاورد برای همین به طور دائم حمله می‌کنند تا در انتخابات ۱۴۰۰ خودشان پیروز شوند.»

پیش از این نیز حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، هدف از این مصوبه را تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ دانسته بود.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز پنجشنبه ۱۳ آذرماه در واکنش به این قانون گفته بود : «عجله نکنیم و هول نشویم که کاری انجام دهیم. اگر دولت موفقیتی به دست آورد آن را تقدیم شما می کند. غصه نخورید که این دولت مسائل را حل کرده و تمام می کند، نه شما حل کنید.»

در واکنش، شامگاه پنجشنبه رییس مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفت: «کسی هول نشده است از قضا همه مردم و همه ما هفت سال است که منتظریم کاری انجام شود.»

 

 

او اعلام کرد که هدف مجلس از تصویب این قانون خروج از برجام نیست. برخی از تحلیلگران اجرای مصوبه مجلس را به معنای خروج ایران از برجام دانسته‌اند. 

شورای نگهبان روز چهارشنبه این مصوبه مجلس را تایید کرد و قالیباف شامگاه همان روز آن را برای اجرا به روحانی ابلاغ کرد.

این قانون ۹ ماده دارد که طبق آن دولت مکلف می‌شود «بلافاصله» پس از تصویب نهایی، غنی‌سازی ۲۰ درصدی را عملیاتی کند. 

براساس ماده ۶ این قانون، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی اجرای داوطلبانه سند پروتکل الحاقی را متوقف کند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More