شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه حواشی انفجار سایت هسته‌ای نطنز؛ آذربایجان استفاده از آسمانش برای حمله را تکذیب کرد

با ادامه حواشی مرتبط با انفجار سایت هسته‌ای نطنز در اصفهان، وزارت دفاع آذربایجان برخی گزارش‌های مطرح در مورد استفاده از حریم هوایی این کشور برای حمله به این مرکز را «شایعه» و «نادرست» خواند.

هم‌زمان در ایران رییس کمیسیون امنیت ملی دوباره عدم اعلام دلیل حادثه به دلایل «امنیتی» را تکرار کرده و رییس قوه قضاییه نیز ‌خواستار برخورد با مسئولانی شده که «کوتاهی» کرده‌اند.

وزارت دفاع آذربایجان دوشنبه ۱۶ تیرماه اعلام کرد مشاهده هواپیماهای ناشناس در آسمان این کشور از سوی سیستم راداری «کانتینر» روسیه و استفاده از حریم هوایی این کشور برای حمله به نطنز «دروغ مطلق» است.

این وزارتخانه گفته این اطلاعات «غیرمنطقی و کاملا غلط» بوده و از سوی نیروهای حامی ارمنستان منتشر شده است.

سیستم این رادار در روسیه قابلیت ردیابی هواپیماهای که با فناوری «مخفی‌کاری» ساخته شده است را دارد.

آذربایجان همچنین هدف از این گزارش‌ها را «تخریب روابط» با تهران عنوان کرده است. 

وزارت دفاع آذربایجان اضافه کرده تاکنون قدمی از سوی این کشور علیه ایران برداشته نشده و در آینده نیز برداشته نخواهد شد.

با تشدید تنش میان تهران و کشورهای غربی درباره تحریم تسلیحاتی و برنامه هسته‌ای،‌ و در پی آتش‌سوزی و انفجارهای زنجیره‌ای هفته اخیر در شماری از تاسیسات صنعتی و پتروشیمی ایران، بخشی از سایت هسته‌ای نطنز روز پنجشنبه ۱۲ تیرماه با یک انفجار مواجه شد.

خبرگزاری رویترز از قول سه مقام ایرانی که نخواسته‌اند نامشان علنی شود گزارش کرد این آتش‌سوزی و انفجار ناشی از حمله‌ای سایبری بوده است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل ایران نیز احتمال حمله سایبری را رد نکرد و از امکان دخالت «دشمن و عناصر ضدانقلاب» در این انفجار سخن گفت.

 

رییسی به دنبال مقصر؛ تاکید مقام‌ها بر عدم اعلام دلیل

پنج روز پس از این حادثه ابراهیم رییسی،‌ رییس قوه قضاییه، خواستار برخورد با مسئولانی شده که به گفته او در این زمینه در انجام وظایفشان کوتاهی کرده‌اند.

رییسی گفت: «سیاست قطعی دستگاه قضایی پیگیری مواخذه مسئولی است که به وظایف خود عمل نکرده است.»

از سوی دیگر پس از سخنگوی شورای عالی امنیت مجتبی ذوالنوری،‌ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز دوشنبه دوباره گفت به دلیل مسائل «امنیتی» امکان اعلام علت حادثه نطنز وجود ندارد.

این در حالی است که سخنگوی این کمیسیون روز یکشنبه ضمن اشاره به برگزاری جلسه غیرعلنی با علی‌اکبر صالحی،‌ رییس سازمان انرژی اتمی، اعلام کرده بود به زودی نتایج قطعی بررسی‌ها درباره این حادثه اعلام می‌شود.

ذوالنوری اشاره کرده که سوله آسیب‌دیده در سایت هسته‌ای نطنز مرکز مونتاژ بعضی از ماشین‌های غنی‌سازی ایران «طبق برجام» بوده است.

رویترز نیز پیش از او به نقل از یکی از مقامات ایران نوشته بود این حمله سایبری واحد مونتاژ سانتریفیوژ را هدف قرار داد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More