شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه حملات نمایندگان مجلس یازدهم به فضای مجازی

 

در ادامه حملات برخی مقام‌های جمهوری اسلامی به اینستاگرام، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس خواستار ایجاد «فضای ملی مجازی» شد و یک نماینده نیز فضای مجازی را « لجام‌گسیخته» خواند.

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس، در توییتر خود نوشت: «فضای مجازی لجام‌گسیخته، جولانگاه مطالب دروغ و شبهه‌آفرین علیه انقلاب و اعتقادات اصیل مردم شده است.»

در همین حال مرتضی آقا‌تهرانی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت که قرار است این کمیسیون کمیته‌ای را درباره فضای مجازی تشکیل دهد.

او درباره اینستاگرام گفت: «ما در زمین بیگانگان بازی می‌کنیم و ... با فیلتر کردن هم راه به جایی نمی‌بریم و باید به سراغ ایجاد فضای ملی مجازی برویم.»

این سخنان پس از جلسه روز یکشنبه مجلس با حضور محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیان شده است. برخی از رسانه‌های ایران برگزاری این جلسه را تلاش برای فیلترینگ اینستاگرام دانسته بودند.

محمد صالح جوکار، نماینده یزد و رییس کمیسیون امور داخلی کشور، در این جلسه گفته بود که «بیگانگان در حال سود بردن از زیرساخت‌های ارتباطی ما هستند و شبکه ارتباطی کشور» به دست اسراییل افتاده است.

موسی غضنفرآبادی، نماینده بم، نیز ضمن انتقاد از وزارت ارتباطات اعلام کرده بود که «امروز اینستاگرام قتلگاه اعتقادات جوانان شده» است.

محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، نیز پیش از این در مجلس گفته بود که گاهی ۶۰ تا۷۰ درصد پهنای باند اینترنت ایران در اختیار اینستاگرام است.

در همین حال حسن نوروزی، نماینده رباط‌کریم در مجلس، درباره احتمال فیلتر اینستاگرام گفته بود: «خدا کند این اتفاق بیفتد. فضای باز اینستاگرام و تلگرام تهدید برای جوانان است.»

در جلسه روز یکشنبه، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، نیز خواستار راه‌اندازی سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات شده بود.

حکومت ایران از ۱۵ سال پیش طرحی به نام «شبکه ملی اطلاعات» را دنبال می‌کند که هدف آن ایجاد یک شبکه غیروابسته به اینترنت جهانی در ایران است. فعالان حقوق بشر و نهادهای فعال در زمینه آزادی اطلاعات بارها از این تصمیم دولت ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین حال به گفته وزیر ارتباطات،  تنها در یک مورد بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات هزینه شده است. این مبلغ ۲۶ برابر بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ۶۶ برابر بودجه توریسم و میراث فرهنگی ایران در یک سال است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More