شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه حمایت‌ها از اعتراضات خوزستان؛ روحانی: نگذاریم افراد ضدایران خوشحال شوند

 

اعتراض‌ها به بی‌آبی و سوء مدیریت برای هفتمین شب پیاپی در شهرهای خوزستان ادامه یافت و نت‌بلاکز وجود اختلال در اینترنت موبایل در ایران را تایید کرد؛ همزمان حسن روحانی گفت: «نگذاریم دشمنان و افراد ضد ایران خوشحال شوند.»

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه ۳۱ تیر گفت باید حساب مردم خوزستان را از عده‌ای که «شعارهای ناصحیح می دهند جدا کرد».

او اضافه کرد: «اعتراض در چارچوب قانون ایراد ندارد اما ممکن است در این میان عده‌ای هم سوء استفاده کنند و فرد نااهلی با سلاح گرم تیراندازی کند.»

اعتراضات خوزستان از یک هفته پیش آغاز شده و به گفته منابع مستقل شمار کشته‌شدگان در این اعتراضات تاکنون به دستکم پنج نفر رسیده است. 

این منابع تاکنون کشته شدن مصطفی نعیماوی، قاسم خضیری، محمد کروشات، هادی بهمنی و فرزاد فریسات در اهواز را بر اثر شلیک نیروهای امنیتی گزارش کرده‌اند، اما مقام‌های خوزستان گفته‌اند نعیماوی از سوی «اغتشاشگران» کشته شده است. اسامی دیگری نیز منتشر شده اما به دلیل قطع بودن اینترنت و سرکوب شدید امکان تعیین دقیق تعداد کشته و زخمی‌ها وجود ندارد.

مقام‌های خوزستان همچنین از کشته شدن یک عضو نیروی انتظامی به نام ستوان دوم ضرغام‌پرست در شهرک طالقانی ماهشهر خبر داده‌اند.

حسن روحانی در سخنان روز پنجشنبه‌اش همچنین گفت: «نگذاریم دشمن‌های ما و افرادی که ضد ایران هستند، خوشحال شوند.»

او اعلام کرد که دولت با وجود مشکلات مالی برای حل مشکلات خوزستان طرحی را تصویب کرده و اسحاق جهانگیری، معاون رییس جمهور، نیز روز جمعه به این استان سفر خواهد کرد.

 

کشیده شدن اعتراضات از غرب به شرق خوزستان 

اعتراض‌ها در شهرهای مختلف خوزستان شامگاه چهارشنبه نیز ادامه یافت و باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیما، تایید کرد که اعتراضات در ۱۵ شهر استان خوزستان رخ داده است.

 

 

این پایگاه خبری نوشت که در شهر‌های کوت عبدالله، شاوور، حمیدیه، رامهرمز، ماهشهر، رامشیر، ایذه، ویس و شادگان و همچنین محله‌های اهواز، از جمله کوی مندلی و کوی علوی، اعتراضات رخ داده است.

خبرگزاری صدا و سیما نیز تایید کرد که شامگاه چهارشنبه در شهرهای مسجد سلیمان، سوسنگرد، ایذه، الهایی و برومی «تجمع‌های مسالمت‌آمیز» برگزار شده است. این خبرگزاری نوشت که تجمعات از غرب خوزستان به شرق خوزستان و شهرهایی مانند مسجد سلیمان و ایذه رسیده است.

 

گزارش نت‌بلاکز درباره اختلال در اینترنت

همزمان با اعتراض‌ها در استان خوزستان، گزارش‌ها درباره اختلال در اینترنت و خطوط تلفن نیز ادامه دارد.

شرکت نت‌بلاکز که ترافیک اینترنت در نقاط مختلف جهان را رصد می‌کند، تایید کرد که از ۱۵ ژوییه دسترسی به اینترنت در استان خوزستان ایران همراه با اختلال بوده است.

به گفته نت‌بلاکز، اینترنت موبایل در برخی نقاط دیگر ایران نیز دچار اختلال شده و این اختلال‌ها همچنان ادامه دارد.

روز چهارشنبه استاندار و فرمانده سپاه استان خوزستان نشستی و با جمعی از شیوخ و بزرگان عشایر عرب برگزار کردند و استاندار از  شیوخ خواست که «جوانترها را به خویشتن داری، کنار گذاشتن احساسات کاذب و پرهیز از دنباله روی و افتادن در مسیر نقشه های شوم دشمنان نصیحت و ارشاد» کنند.

 

افزایش حمایت‌ها از معترضان خوزستان

حمایت شخصیت‌ها، گروه‌ها و تشکل‌های مختلف از اعتراض‌های مردم خوزستان نیز همچنان ادامه دارد و رو به افزایش است.

در یکی از تازه‌ترین موارد، خانه موسیقی ایران در بیانیه‌ای با بیان اینکه «خوزستان تشنه مستحق این وضعیت نیست» خواستار پاسخ به مطالبات معترضان از طریق «اقدام و عمل اقناعی» شد و هرگونه برخورد خشونت آمیز با مطالبات «قانونی و به حق مردم» را محکوم کرد.

 

 

در بیانیه این نهاد تاکید شده: «خوزستان پاره تن ایران است و ایراِن تشنه و خسته از ظلم و بی‌عدالتی در جهان امروز بیش از هر چیزی نیاز به اتحاد و همدلی دارد.»

همچنین ۳۰۰ فعال مدنی و سیاسی ایران نیز در بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن سرکوب اعتراضات مردم خوزستان نوشتند: «وظیفه حکومت تمکین به رای و نظر ملت است، نه امنیتی‌سازی اعتراضات آرام و مدنی آن‌ها».

 

رها شدن آب در هورالعظیم تصمیم آبفا نبود

سوء مدیریت منابع آبی در استان خوزستان در سال‌های اخیر همواره اعتراض‌های مردم استان را در پی داشته است. در اعتراضات اخیر نیز کم‌آبی در هورالعظیم و روستاهای مسیر آن یکی از عوامل بود.

در همین حال رسانه‌های ایران خبر داده‌اند که با افزایش خروجی سد کرخه، از ۷۵ متر مکعب بر ثانیه به ۱۴۰ متر مکعب بر ثانیه، رودخانه‌ها و مزارع و شالیزار‌ها پایین‌دست در استان خوزستان «سیراب شده است».

با این حال علی شهبازی، معاون مطالعات منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، گفت که رهاسازی آب به هورالعظیم در روزهای اخیر «خارج از برنامه‌ریزی» این سازمان بوده و قرار بود از این آب برای کشت پاییزه استفاده شود.

حسن روحانی نیز در اظهارات روز پنجشنبه‌اش گفت کمتر رها شدن آب در امسال به دلیل ذخیره آب برای کشت پاییزه بوده است.

در همین حال مجتبی یوسفی، نماینده اهواز در مجلس، گفت « گریه‌آور است» در استان خوزستان با وجود ۵ سد بزرگ، ٧٠٠ روستا و ٢۵ شهر مشکل آب آشامیدنی داشته باشند.

او اعلام کرد که در جنوب خوزستان ٢٠٠ روستا دچار بی‌آبی هستند، دام‌ها از بین می‌روند و معیشت کشاورزان به خطر افتاده است.

نماینده اهواز گفت: «در کجای دنیا ۲۵ شرکت فولاد در کویر می‌سازند و بعد هزاران کیلومتر آب را انتقال می‌دهند،در کجا استانی را از جلگه به کویر تبدیل می‌کنند که شاید کویر را سبزه‌زار شود.»

در هفتمین شب اعتراضات خوزستان دستکم در دو استان اصفهان و بوشهر نیز اعتراضاتی در حمایت از مردم خوزستان برگزار شد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More