شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه افزایش مخارج خانوارها؛‌ حذف سفر خارجی و رشد ۴۸ درصدی هزینه حمل و نقل

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در خردادماه میزان تورم نسبت به سال گذشته بیش از ۲۲ درصد بوده؛‌ همین آمار حاکی از افزایش بیش از ۴۸ درصدی هزینه‌های مردم در بخش حمل و نقل است.

گزارش جدید منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در زمینه مخارج خانوارها و قیمت کالاها نشان می‌دهد هزینه سبد خانوار ایرانی در خرداد ماه نسبت به ماه مشابه در سال گذشته ۲۲/۵ درصد افزایش داشته است. 

این گزارش نشان می‌دهد تورم ۱۲ ماهه خوراکی‌ها برای گوشت قرمز و سفید ۲۴/۷ درصد بوده است. این محصولات غذایی نسبت به ماه اردیبهشت‌ نیز ۳/۷ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

در بخش مسکن آمار حکایت دارد هزینه‌های مردم نسبت به خردادماه سال گذشته نزدیک به ۲۲ درصد بیشتر شده است. این تغییر قیمت در حوزه روستایی ۱۵/۶ درصد بوده است.

این در شرایطی است که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی،‌ نیز «التهاب» و افزایش قیمت در بخش مسکن و اجاره‌ها را تایید کرده است. حسن روحانی، رییس‌جمهوری، اشاره کرده که ۳۰ درصد مردم کشور همچنان اجاره‌نشینند.

گزارش‌های پیشین مرکز آمار نشان می‌داد بیش از نیمی از هزینه خانوارها به بخش مسکن مربوط می‌شود. 

این هزینه‌ها طی ماه‌های اخیر با بحران کرونا و کاهش درآمد و از دست دادن شغل بیشتر با چالش مواجه شده است.

در بخش حمل و نقل نیز گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد هزینه خانوارها نسبت به خردادماه سال گذشته ۴۸/۶ درصد افزایش داشته است. این میزان در بخش روستایی حدود ۵۲ درصد بوده است. 

افزایش مخارج مربوط به حمل و نقل در حالی است که در بخش ارتباطات،‌ تنها طی یک مورد،‌ اخیرا مجمع عمومی شرکت مخابرات با افزایش چهار برابری حق اشتراک ماهیانه تلفن ثابت در تهران و بیش از دو برابری در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها هزینه‌های خانوارها را با رشد بیش از پیش مواجه خواهد کرد.

پیشتر در اردیبهشت‌ماه علی دهقان‌کیا،‌ رییس کانون کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی،‌ اعلام کرده بود که هزینه سبد خانوار در سال ۱۳۹۹ با افزایش یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی به رقم چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.

این هزینه با قرار گرفتن بر روی هزینه‌های تامین مسکن و با نرخ تورم خردادماه بسیار بالاتر از این رقم خواهد رفت.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی،‌ در زمینه تعیین حداقل دستمزدها اشاره کرده بود که کف مبلغ دستمزد پرداختی تنها  ۵۵ درصد هزینه معیشت یک خانوار کارگری را پوشش می‌دهد.

این فشار اقتصادی در شرایطی است که هم‌زمان و در سوی دیگر هزینه‌های مربوط به تفریح در خانوار ایرانی نیز افزایش بیشتری نسبت به سایر هزینه‌ها داشته و نسبت به ماه قبل از آن ۳/۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

روزنامه اعتماد شنبه در گزارشی نوشت با افزایش نرخ ارزها، هزینه سفرهای خارجی طی شش سال گذشته پنج برابر بیشتر شده است. 

این روزنامه اشاره کرد سفر خارجی که «یکی از آیتم‌های سبد مصرفی برخی خانوارهای ایرانی» بوده از آن حذف شده است.

ادامه گرانی‌ها در حالی است که خبرگزاری ایلنا در گفت‌وگو با یک کارشناس اقتصادی از تورم بالای ۳۰ درصد در سال‌های آینده گزارش داده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More