شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه اعتراض‌ها به وقف جنگل آق مشهد و دماوند؛ روحانی: وقف جنگل و دماوند شایعه است

همزمان با ادامه اختلاف نهادهای حکومت جمهوری اسلامی درباره وقف بخشی از قله دماوند و جنگل آق‌مشهد، رییس جمهور ایران گزارش ها در اینباره را «راهکار دشمن» و «شایعه» خواند.

حسن روحانی روز چهارشنبه گفت: «ایجاد شایعه بین مردم راهکار دیگر دشمن است، می‌گویند کوه را فروختند، جنگل را فروختند، وقف کردند، این چه بازی است، مگر می‌شود مرتع، جنگل، بیابان را وقف کرد؟».

خبرگزاری فارس خبر داد که مدیر کل منابع طبیعی و رئیس کل دادگستری مازندران برای بررسی موضوع  وقف ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی در منطقه آق مشهد، در این روستا حضور پیدا کرده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از «یک منبع آگاه» که نام او ذکر نشده است، اعلام کرد رییس قوه قضائیه از دادگستری مازندران خواسته که گزارشی را در اینباره به او ارسال کند و حضور این دو مقام نیز در این روستا نیز به همین دلیل بوده است.

در تیرماه رسانه‌های ایران از حکم دادگاه برای واگذاری  ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی در منطقه آق مشهد ( جنگل سفید) در ۳۵ کیلومتری ساری به موقوفه «امامزاده حارث» خبر دادند.

پس از شکایت‌های منابع طبیعی و اوقاف در نهایت دادگاه به نفع متولی این امامزاده رای داده و این حکم در دیوان عالی کشور تایید شده است. منابع طبیعی از رییس قوه قضاییه خواستار اعمال ماده ۴۷۷ و توقف این حکم شده است.

بر اساس ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، در صورتی که رییس قوه قضائیه رای قطعی صادره از هریک از مراجع قضائی را «خلاف شرع بیّن» تشخیص دهد، می‌تواند اجرای حکم را متوقف کند و دستور بررسی دوباره پرونده را بدهد.

در همین حال مدیرکل اوقاف مازندران درباره این موضوع گفت: « قبل از تصویب نامه ملی شدن جنگل‌ها و مراتع کشور، مالکیت خصوصی اشخاص نسبت به آنها رسمیت داشته که مالکین وقت با تصرفات مالکانه خود آن اراضی را احیاء و مورد بهره‌برداری قرار می‌دادند که آق‌مشهد از جمله آنهاست». 

ابراهیم حیدری جناسمی اضافه کرد: « مساحت قابل توجهی از جنگل‌های منطقه با کاشت درخت در اراضی مزروعی اهالی بوجود آمده که حتی وجود قبرستان و پایه‌های خانه‌های قدیمی و... موید این موضوع است. حال چطور می‌گویند برای جنگل های هیرکانی بوده است؟». 

با این حال یکی از اهالی این منطقه به ایران اینترنشنال گفت: «در این سالها از پدر بزرگم، پدرم و هیچ کدام از اهالی نشنیدم که جنگل وقف شده باشد، مگر می‌شود جنگل را وقف کرد».

او اضافه کرد: «منابع طبیعی زمین‌هایی که از اجدادمان به ما ارث رسیده را به این بهانه که در آن کشت نشده تصرف می‌کند بعد می‌خواهند جنگل را وقفی اعلام کنند.»

در همین حال محمد درویش، پژوهشگر محیط‌زیست، گفت که این حکم به استناد یک سند بنچاق ۵۶۰ سال پیش صادر شده است.

او اضافه کرد: «اگر این‌طور باشد، یکی از نوادگان کوروش کبیر هم می‌تواند بگوید کل این مملکت به نام ما سند خورده و این هم مدرک آن است».

در همین حال علی بابایی‌کارنامی، نماینده ساری در مجلس گفت: «جنگل‌های آق‌مشهد اولین و آخرین مورد نیست. قبلا هم چنین اتفاقی افتاده است. البته با ورود دستگاه نظارتی حل و فصل شده است».

همزمان با موضوع وقف جنگل های هیرکانی در روستای آق مشهد موضوع صدور سند بخشی از قله دماوند به نام سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در روزهای گذشته خبرساز شده بود.

محمد درویش، فعال محیط زیست، از بازگشت «پلاک‌های ثبتی ۶۸ و ۶۹ موسوم به مراتع ملار» و سند خوردن آن به نامه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خبر داده است.

با این حال صادق سعادتیان، معاون سازمان ثبت اسناد و املاک، گفت که سند آخرین یال قله دماوند به نام دولت صادر شد اما «اختلاف پلاک‌های ثبتی ۶۸ و ۶۹ ، مراتع ملار، در دست بررسی است».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More