شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه اعتراض‌های صنفی در ایران؛ معترضان هفت‌تپه در شوش و تجمع پاکبانان بوشهری

گروهی از کارگران معترض شرکت نیشکر هفت تپه در شانزدهمین روز از اعتصاب خود، در خیابان‌های شوش راهپیمایی کردند. این در حالی است که اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران پسماند شهرداری بوشهر نیز همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی، این کارگران معترض سه‌شنبه ۱۰ تیر، مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند و سپس با راهپیمایی به سمت میدان مرکزی شوش و فلکه هفتم تیر شعارهایی را از جمله شعار علیه حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی سر دادند.

همچنین به گزارش ایلنا، برخی کارگران به صورت نمادین با پهن کردن سفره خالی مقابل ساختمان فرمانداری درخواست وصول مطالبات خود را داشتند.

کارگران معترض هفت تپه با تاکید بر این که در سه ماه گذشته دستمزد نگرفته‌اند، اعلام کردند: «هیچکس، نه کارفرما و نه مسئولان حامی ما نیستند. نه تنها حق و حقوق ما را نمی‌دهند بلکه صدای ما را هم نمی‌شنوند.»

این در حالی است که امید اسدبیگی، مدیر عامل مجتمع نیشکر هفت تپه، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایلنا از تامین منابع مالی برای پرداخت فقط یک ماه از معوقات مزدی کارگران هفت تپه در روزهای آینده خبر داد.

او همچنین گفت: «در حال حاضر حدود ۲ هزار نفر نیروی مازاد در هفت تپه شاغل هستند.»

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه نیز روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود، از خواست و مطالبات کارگران نیشکر هفت تپه، حمایت کرد و خواستار رسیدگی فوری و سریع به خواست کارگران شد.

کارگران هفت‌تپه در دور جدید اعتراض و اعتصاب خود، خواستار «پرداخت حقوق معوق»،‌« تمدید دفترچه بیمه»، «بازگشت به کار همکاران اخراجی»، «بازداشت امید اسدبیگی،‌ مدیرعامل شرکت»،‌ «خلع ید کارفرما و بخش خصوصی» و «بازگرداندن ثروت‌های اختلاس‌شده به کارگران» شده‌اند.

پیشتر نیز کارگران هفت‌تپه بارها دست به اعتصاب و اعتراض زده‌اند که در جریان اعتراضات سال گذشته، شماری از کارگران معترض بازداشت و از سوی دادگاه به مجازات حبس و شلاق محکوم شدند. تعدادی از این کارگران از جمله اسماعیل بخشی و محمد خنیفری از کار اخراج شدند.

 

ادامه اعتراض پاکبانان بوشهری

همچنین کارگران پسماند شهرداری بوشهر که چند ماهی هست حقوق خود را نگرفته‌اند، روز سه‌شنبه دهم تیر نیز در بوشهر تجمع کردند و خواستار کنار گذاشتن پیمانکار و طرف حساب شدن مستقیم شهرداری با کارگران شدند.

بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، یکی از کارگران معترض می‌گوید: «ما می‌خواهیم پیمانکار نباشه، شهرداری طرف حساب ما باشد ما حقوق‌مان را در این گرما می‌خواهیم.»

روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، به نقل از یک پاکبان معترض نوشت: «نوروز پارسال با وجود کار کردن در هفت روز تعطیلی عید سه میلیون و ۴۵۰ هزار تومان حقوق گرفتم ولی این پرداختی در فروردین امسال به ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده است.»

یکی دیگر از پاکبان معترض نیز گفت: «مبلغ درج شده در قراردادم ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان بوده که با حساب ۷۵ ساعت اضافه کاری و کار کردن در چهار روز تعطیلی باید بیش از چهار میلیون حقوق می‎گرفتم ولی با این وجود دریافتی‌ ماه گذشته تنها ۲ میلیون تومان بوده است.»

با وجود افزایش شیوع ویروس کرونا در استان‌های جنوبی ایران، تامین وسایل پیشگیرانه برای انجام کار، از جمله تهیه ماسک، بر عهده خود پاکبانان است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More