شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه اعتراض‌های ایران به قطعنامه شورای حکام؛ درخواست شریعتمداری برای خروج از ان‌پی‌تی

 

همزمان با اعتراض بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به استفاده آژانس بین المللی انرژی اتمی از اطلاعات اسرائیل درباره ایران، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان خواستار خروج از ان‌پی‌تی شد.

کمالوندی روز ۳۱ خرداد در واکنش به قطعنامه شورای حکام اعلام کرد که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره دو سایت اتمی مشکوک ایران از طریق «عملیات جاسوسی» اسرائیل به دست آمده و «قابل استناد نیست».

 سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت استناد به اطلاعات به‌دست آمده از طریق «فعالیت‌های جاسوسی یا ادعایی که از طریق منابع غیرموثق به‌دست می‌آیند»، در مغایرت با اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

او افزود که استناد به این موارد توسط آژانس «هیچ تعهدی را برای جمهوری اسلامی ایران جهت اجابت این‌گونه درخواست‌ها ایجاد نمی‌کند».

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۳۰ خرداد با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواست به ممانعت خود در زمینه دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت هسته‌ای پایان دهد و با این آژانس به طور کامل همکاری کند. 

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، یکی از این دو محل احتمالا منطقه تورقوزآباد است که نخست‌ وزیر اسرائیل، سال ۹۷ در نشست سازمان ملل از آن سخن گفت. مقام‌های جمهوری اسلامی این سخنان بنیامین نتانیاهو را به تمسخر گرفتند و عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، گفت که «یک نفر او را سرکار گذاشته است».

کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در آژانس، روز پنجشنبه تهدید کرده بود که تهران «اقدام مقتضی و مناسب» را در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس انجام اتخاذ خواهد کرد.

در همین حال حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، در سرمقاله این روزنامه نوشت که این اقدام باید خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان‌پی‌تی) باشد.

همزمان با تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی، وزرای خارجه این کشورها روز گذشته از ادامه تحریم تسلیحاتی ایران تا سال ۲۰۲۳ حمایت کرده‌اند.

این تحریم بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در حمایت از برجام صادر شده مهرماه به پایان می‌رسد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در توییتی نوشت که این سه کشور در جلسات خصوصی اعلام کرده‌اند که به دلیل «ناتوان بودن در مقابل قلدری آمریکا» قادر به اجرای تعهدات خود در برجام نیستند.

او نوشت که «سه کشور اروپایی همدست ترامپ و نتانیاهو هستند و به هیچ وجه در موضع توصیه به ایران نیستند».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More