شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان برای سومین روز

مقام‌های محلی در استان گیلان بامداد شنبه از ادامه آتش‌‌سوزی‌ جنگل‌های گیلان خبر دادند و گفتند آتش‌سوزیی که در  مناطق جداگانه جنگلی شهرهای مختلف گیلان از عصر پنج‌شنبه آغاز شده با وجود مهار در برخی مناطق، همچنان در نقاط مختلف این استان ادامه دارد.

به گفته مقام‌های محلی و استانی این آتش‌سوزی‌ها از عصر پنج‌شنبه ۱۷ بهمن ماه در جنگل‌های رضوانشهر، تالش، آستارا، شفت، فومن، رودبار و سیاهکل آغاز شده است و وزش باد گرم، باد فصلی گیلان، ضمن تشدید حریق سبب شد تا دامنه آتش‌سوزی در جنگل‌های چند شهرستان گسترش یابد.

همزمان فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی گیلان گفت: «۳۶ آتش‌سوزی در جنگل‌های ۱۳ شهرستان این استان طی چهل و هشت ساعت گذشته رخ داده است و هم اکنون جنگل‌های بلوکات رودبار نیز دچار حریق شده و تلاش نیروها برای مهار آن ادامه دارد.»

محمد قربانی لرد با بیان اینکه بیشترین حریق جنگل‌های استان گیلان در این مدت با ۹ فقره آتش در شهرستان رودبار به وقوع پیوسته است، گفت: «آتش‌سوزی در جنگل‌های رودبار به جز جنگل‌های بلوکات رودبار مهار شده است که نیروهای حفاظت منابع طبیعی گیلان، هلال‌احمر و نیروهای مردمی برای مهار حریق در محل حضور دارند.»

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای تقریبی حدود ۴۷ هکتار از اراضی جنگلی استان گیلان در ۴۸ ساعت گذشته دچار حریق شده است، گفت: «آتش‌سوزی در جنگل‌های استان گیلان در این مدت سطحی بود و با حضور به موقع نیروها از گسترش حریق جلوگیری و آتش سوزی‌ها مهار شده است.»

محمد قربانی لرد همچنین از آماده باش تمامی نیروهای حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان گیلان  خبر داد و از مردم این استان خواست در صورت مشاهده آتش، آن را یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان اطلاع دهند.

منابع محلی گفتند که سازمان هواشناسی قبل از آغاز آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان در خصوص «وزش بادگرم شدید» هشدار داده بود و در چند روز اخیر که گیلان در معرض باد گرم شدید قرار گرفت آتش‌سوزی در جنگل‌ها گسترده شده است.

استان گیلان دارای ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است.

محسن یوسف پور، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، نیز دلیل وقوع و گسترش این آتش‌سوزی‌ها را  وزش بادگرم عنوان کرد و گفت که «در جریان آتش‌سوزی در جنگل‌ها طی چند روز اخیر بخش‌هایی از جنگل‌ها در شهرستان‌های تالش، سیاهکل، رضوانشهر، آستارا، رودبار، فومن، ماسال، شفت و رشت در آتش سوخت.»

همزمان عدالت حاجی‌پور، فرماندار پارس‌آباد در استان اردبیل نیز خبر داد که آتش‌سوزی از صبح جمعه هجدهم بهمن بخش‌هایی از حاشیه رود ارس در نزدیکی روستای دوست‌کندی را دربرگرفته است و با وجود اعزام نیروهای مردمی و آتش‌نشانی بخشی از آن کنترل شده اما هنوز در نیزارهای ارس ادامه دارد.

فرماندار پارس‌آباد همچنین از اعلام آماده‌باش به تمامی دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: «بلافاصله بعد از گزارش آتش‌‌سوزی تیم‌های عملیاتی مدیریت بحران متشکل از ماشین‌آلات آتش‌نشانی، دستگاه‌های سنگین گریدر، تراکتور و تجهیزات فوت فایر برای جلوگیری از گسترش آتش وارد عمل شدند و از همان ابتدا روستاییان و کشاورزان در عملیات مهار آتش‌سوزی با تیم‌های آتش نشانی، مرزبانی، منابع طبیعی، محیط زیست، امور آب، هلال احمر، دهیاری‌ها، راهداری همراه شدند.»

حاجی‌پور در ادامه به این نکته اشاره کرد که دامنه آتش کاهش پیدا کرده و بخش عمده‌ای از آتش‌سوزی‌های حاشیه رود ارس تحت کنترل نیروهای عملیاتی و مدیریت بحران پارس‌آباد قرار دارد، گفت: «آتش نیزارهای حاشیه رود ارس را درگیر کرده که با کنترل و هدایت آتش از خسارت به درختان و جنگل‌ها جلوگیری می‌شود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More