شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختلاف نظر میان مقام‌های ایران: مردم مقصر نیستند، واکسیناسیون تاخیر دارد

 

با افزایش شمار شهرهای نارنجی و قرمز کرونا در ایران، برخی مقام‌های حکومت از امکان بروز فاجعه خبر می‌دهند و همزمان یکدیگر را به دلیل مقصر خواندن مردم در گسترش بیماری و سرعت پایین واکسیناسیون مورد انتقاد قرار می‌دهند.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران،‌ روز یکشنبه ۱۵ فروردین‌ماه اشاره کرد میزان واکسیناسیون در کشور تا کنون به یک درصد جمعیت هم نرسیده و این تاخیر و عقب‌ ماندن برای افکار عمومی قابل پذیرش نیست.

او افزود: «این تاخیر خسارات بیشتری از هزینه واکسیناسیون به نظام سلامت، ‌اقتصاد، آموزش و فضای عمومی جامعه وارد می‌کند.»

همزمان هم حجت نظری، دیگر عضو شورای تهران، از وجود تناقض در رفتار و مصوبات مسئولان و همچنین «مقصر» جلوه دادن شهروندان در گسترش بیماری انتقاد کرد.

نظری گفت: «از واکسیناسیون عمومی که همچنان خبری نیست و تنها برای اقشار و گروه‌های خاص آغاز شده است. نه از واکسن داخلی و نه از واکسن خارجی مردم چیزی احساس نکرده‌اند.» او سوء مدیریت را عامل رخ دادن پیک چهارم کرونا در کشور دانست و متهم کردن مردم را برای «سرپوش گذاشتن بر رفتار و گفتار ضد و نقیض» مسئولان دانست.

 

رکوردشکنی در تهران

 

همزمان با هشدار شیوع در شهرستان‌ها، در تهران آمار مراجعان و فوتی‌های بیماری به بالاترین سطح خود در ماه‌های اخیر رسیده است.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در پایتخت، گفت: «بالاترین میزان مراجعان سرپایی، ‌در سه روز اخیر رخ داده که برای اولین بار در سه ماه گذشته یک رکوردشکنی اتفاق افتاده است.» او تعداد بستری‌ها در استان را هم «رکورد عجیب» طی پنج ماه اخیر دانست و درباره امکان وقوع «فاجعه» در تهران هشدار داد.

 

دیگر واکسنی برای واردات نمانده است

 

تاخیر واکسیناسیون در ایران در حالی مورد انتقاد قرار می‌گیرد که فعالان بخش خصوصی می‌گویند دولت زمان را برای خرید واکسن خارجی از دست داده و اکنون واکسنی برای واردات توسط آن‌ها باقی نمانده است.

روزنامه همشهری روز یکشنبه به نقل از محمود نجفی عرب، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی، نوشت: «کشورهای متقاضی از قبل نیاز خود را پیش‌خرید کرده‌اند و دیگر واکسنی وجود ندارد که شرکت‌های خصوصی بخواهند آن را تهیه کنند.»

نجفی عرب اشاره کرد با وجود گذشت ۱۰ روز از فراخوان سازمان غذا و دارو در این زمینه، هنوز شرکتی موفق به تامین واکسن نشده است.

 

هشدار درباره تبعیض در واکسیناسیون

 

علی فاطمی، نایب‌رییس انجمن داروسازان ایران،‌ در گفت‌وگو با همشهری گفت که ورود بخش خصوصی به خرید و فروش واکسن در وضعیت فعلی موجب «تبعیض» می‌شود.

فاطمی اشاره کرد دولت باید ابتدا واکسن را برای ۷۰ درصد جمعیت کشور وارد کند تا با تزریق آن ایمنی جمعی صورت بگیرد و سپس مابقی آن را به بخش خصوصی بسپرد.

هفته گذشته با اعلام حسن روحانی، رییس‌جمهور، شرکت‌های خصوصی مجاز شدند با مجوز دولت برای خرید واکسن خارجی اقدام کنند. اما کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی اعلام کرده بود که فرصت برای تامین واکسن کرونا برای کشور از بین رفته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More