شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختلاف دولت و رهبر جمهوری اسلامی درباره لغو تحریم‌ها؛ انتقاد از «تحریف» سخنان خامنه‌ای 

 

وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی و روزنامه کیهان تیترهای رسانه‌های اصلاح‌طلب درباره سخنان او درباره لغو تحریم‌ها را «تحریف شده» خواندند.

 علی خامنه‌ای روز چهارشنبه در سخنانی خطاب به مقام‌های دولت گفته بود: «بیش از آنکه به فکر رفع تحریم باشیم، بر خنثی کردن آن تمرکز کنیم.»

او در عین حال افزوده بود که اگر بتوان «با روش درست» و «عزتمندانه» تحریم‌ها را برطرف کرد، «حتی یک ساعت هم نباید تاخیر کنیم».

تعدادی از رسانه‌ها در ایران اما این بخش سخنان رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر این‌که در لغو تحریم‌ها «حتی یک ساعت هم نباید تاخیر کنیم» را به عنوان تیتر انتخاب کردند.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، نیز روز پنجشنبه با اشاره به این سخنان گفت: «همه باید تلاش کنیم تحریم بی‌اثر یا کم اثر شده و بشکند.»

روحانی روز ۲۴ آذر نیز در نشست مطبوعاتی خود گفته بود: «دولت نخواهد گذاشت که عده‌ای بخواهند پایان تحریم را به تاخیر بیاندازند. عده‌ای می‌خواهند پایان تحریم را به تاخیر بیاندازند. ما یک ساعت و یک دقیقه هم به آن رضایت نخواهیم داد.»

روز گذشته، وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی با انتشار پوستری سخنان سابق او را منتشر کرد که گفته بود: «کار جریان تحریف، آدرس غلط دادن برای حل مشکل تحریم است.»

 

 

در این پوستر اشاره شده که رسانه‌ها آن بخش از سخنان خامنه‌ای را که درباره لغو سریع تحریم‌ها بوده برجسته کرده و بخش دیگر که درباره خنثی کردن تحریم‌ها بوده، حذف کرده‌اند.

روزنامه کیهان نیز در گزارشی نوشت که «جریان تحریف به کمک جریان تحریم» آمد.

این روزنامه، رسانه‌های اصلاح‌طلب را متهم کرد که قصد دارند «القا کنند که برای حل مشکلات کشور جز انتظار نشستن برای رفع تحریم‌ها توسط دشمن راه دیگری نداریم».

در مقابل خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی از رفتار گروهی که آن‌ها را «موافقان داخلی تحریم» خواند، انتقاد کرد.

این خبرگزاری نوشت این گروه «نخست برای عدم توافق برجام و سپس برای شکست آن تلاش کردند؛ از کاسبان و سودبرندگان تحریم ملت تا طراحان حمله به سفارت عربستان».

این خبرگزاری افزود: «به‌تازگی جماعتی دیگر به دسته مخالفان هرگونه رفع تحریم توسط دولت روحانی، ظهور کرده­‌اند که نگران واریز اعتبار مذاکره و رفع دوباره تحریم به حساب روحانی و دولت او هستند و سخت تلاش دارند با وجود همه دشواری‌­های مردم، ماجرا به بعد از انتخابات ۱۴۰۰ موکول شود.»

لعیا جنیدی، معاون حقوق رییس‌جمهوری ایران، نیز در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت که لغو تحریم‌ها «بخشی از حقوق مردم ایران است».

او تاکید کرد که اجرای طرح مجلس درباره افزایش غنی‌سازی و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی می‌تواند «مشکل‌ساز» شود.

 طرحی که مجلس ایران تصویب کرده و به تایید شورای نگهبان نیز رسیده است دولت را موظف می‌کند غنی‌سازی ۲۰ درصدی را عملیاتی کند و در صورت عدم رفع تحریم‌ها ظرف سه ماه اجرای پروتکل الحاقی را هم به صورت مرحله‌ای متوقف سازد.

این مصوبه پس از تصویب نهایی، بنا بر اعلام یک عضو هیات رییسه مجلس، در مهلت قانونی توسط روحانی ابلاغ نشد و به همین دلیل محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، خود اقدام به ابلاغ آن کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More