شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختصاصی ایران‌اینترنشنال: تشکیل پرونده قضایی محرمانه برای مفقود شدن ۱۱ هزار نمونه تست کرونا در خوزستان

ایران اینترنشنال به سندی دست یافته که  گم شدن ۱۱ هزار نمونه تست کرونا در استان خوزستان تایید می‌کند.این در حالی است که مقامات بهداشتی این استان  گم شدن نمونه های تست‌کرونا را تکذیب کرده و تلاش کرده‌اند  آن را مخفی کنند. وضعیت شیوع کرونا در خوزستان از چند هفته قبل قرمز  اعلام شده است.

این سند نشان می‌دهد با وجود تکذیب مسئولان،  پرونده قضایی محرمانه برای مفقود شدن ۱۱ هزار تست کرونا در خوزستان تشکیل شده است. 

پیشتر و در پی  انتشار سخنان محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان در روز دوشنبه ۲۶ خرداد ماه درباره «مفقود شدن ۱۱ هزار تست کرونا»، مقام‌های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز «مفقود شدن تست‌ها» را تکذیب کرده بودند.

در نامه‌ای که ایران اینترنشنال به آن دست یافته و به امضای حسین عابدپور، بازپرس شعبه ۱۹ دادسرای عمومی و انقلاب اهواز رسیده خطاب به نماینده وزیر بهداشت در استان خوزستان آمده است: «با توجه به مطرح شدن پرونده کلاسه ۹۹۰۰۲۱۱ با  موضوع مفقودی ۱۱ هزار نمونه تست کرونا و ارجاع موضوع به این شعبه، دستور فرمایید به صورت محرمانه و در اسرع وقت از سامانه‌های موجود(سیب – ISSS- پرتال بیماری‌ها) به سوالات ذیل در بازه زمانی ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان  [خوزستان] تا تاریخ ۲۹ خرداد ۹۹ پاسخ» داده شود.

در سوال اول و دوم، شعبه ۱۹ بازپرسی دادسرای اهواز خواستار اعلام «تعداد کل نمونه‌های اخذ شده از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا تاریخ ۲۹ خرداد ۹۹» و اعلام « تعداد نتایج قطعی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا تاریخ ۲۹ خرداد ۹۹» شده است.

در سئوال سوم از نماینده وزیر بهداشت در خوزستان خواسته شده « تعداد آزمایشان مفقود شده» را اعلام کند و در سئوال چهارم تاکید شده که «محل دقیق مفقودیت با ذکر تاریخ و نام مسئول مربوطه» به بازپرسی اعلام شود.

مفقود شدن ۱۱ هزار تست کرونا اولین بار در ۲۶ خرداد ماه از سوی محمد علوی، رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان، اعلام شد، او گفت  «۱۱ هزار نمونه آزمایش کرونا از ۲۹ هزار نمونه‌ای که طی هفته‌های اخیر از بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی اهواز و خوزستان گرفته شده بود، مفقود شده است.»

علوی گفت: «ما در [مراکز] بهداشت نمونه می‌گیریم و نمونه‌ها را می فرستیم آزمایشگاه، آزمایشگاه دیگر در اختیار ما نیست، آزمایشگاه در واحدی جداست و ما وقتی نمونه می‌گیریم به آزمایشگاه ارسال می‌کنیم با اینکه آزمایشگاه زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور است اما تحت نظر واحدهای دیگر است.»

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان محل مفقود شدن تست‌های کرونا را نیز  «آزمایشگاه تحت امر دانشگاه علوم پزشکی خوزستان» عنوان کرد و گفت که ما در دانشگاه علوم پزشکی یکپارچه نیستیم: «ما در دانشگاه بهداشت داریم، درمان داریم، آموزش داریم و قسمت‌های مختلفی داریم و یکی از مطالبه‌گرها در قبال مفقود شدن تست کرونای ۱۱ هزار بیمار هم ما هستیم.»

محمد علوی همان روز گفت که «ما وقتی از مردم نمونه گرفتیم، مردم می‌آیند سراغ ما و جواب آزمایش خودشان را می‌خواهند و ما شرمنده مردم می‌شویم چون نمی توانیم جواب‌شان را بدهیم.»

تایید مفقود شدن ۱۱ هزار تست کرونا از سوی رییس مرکز بهداشت خوزستان، بلافاصله با تکذیب مکرر از سوی مقام‌های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اهواز مواجه شد. از جمله فرهاد ابول‌نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با تکذیب «مفقود شدن ۱۱ هزار تست کرونایی در سطح استان خوزستان را تکذیب کرده و این خبر را «به کلی نادرست» «شایعه» دانست و عنوان کرد که «دلیل انتشار این شایعات، اخراج یکی از مدیران مراکز بهداشت اهواز بوده» است.

امیر دانیایی، رییس وقت آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز، نیز گفت که این تست‌های کرونا «به دلیل اشکالات نمونه‌ها مانند عدم رعایت زنجیره سرما در ارسال و یا تکنیک غلط در نمونه‌گیری قابل آزمایش نبوده‌اند و ممکن است  باز بودن فالکن نمونه و نامشخص بودن اطلاعات فردی نیز سبب از بین رفتن نمونه‌ها شود.»

دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز روز ۲۶ خرداد با انتشار اطلاعیه‌ای مفقود شدن ۱۱ هزار تست کرونا در خوزستان را «کاملا کذب و به دور از واقعیت» خواند و اعلام کرد که «شگفت آور است که این مساله بدیهی چگونه بزرگنمایی و تحریف و به سرعت در رسانه های مختلف و با عنوان کاملا کذب مفقود شدن نمونه‌ها پخش شده است.»

این دانشگاه همچنین عنوان کرد که تعداد آزمایش‌های غیر قابل استفاده «تنها شش درصد کل نمونه‌هاست در حالی که تا ده درصد به عنوان نمونه‌های مخدوش در همه آزمایشگاه ها یک استاندارد و غیرقابل اجتناب است.»

اکنون و با گذشت نزدیک به بیست روز از با وجود تکذیبه‌های مکرر مقام‌های مسئول، نامه بازپرس شعبه ۱۹ دادسرای عمومی و انقلاب اهواز حاکی از تشکیل پرونده قضایی محرمانه برای مفقود شدن ۱۱ هزار تست کرونا در خوزستان است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More