شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختصاصی: احتمال فیلترینگ اینستاگرام تا دو هفته دیگر؛ حکم قضایی امضا شده است

براساس گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال، برخی فعالان حوزه استارتاپ از فیلترینگ اینستاگرام تا دو هفته آینده در ایران خبر داده‌اند.

این گزارش‌ها حاکی است حکم قضایی این اقدام نیز از سوی یک قاضی قوه قضاییه امضا شده است.

این خبر از سوی دستگاه قضایی ایران یا مقام‌های دولت رسما تایید نشده و جزئیاتی از نام قاضی امضاکننده حکم نیز منتشر نشده است.

با این حال، پیش از این نیز حکومت ایران در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ پیام‌رسان تلگرام را با حکم یک بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه فیلتر کرده بود؛ اقدامی که بعدها شماری از مقام‌های دولت و نمایندگان مجلس به شکست آن در دستیابی به هدفش اذعان کرده و امضاکننده آن، بیژن قاسم‌زاده، نیز در ارتباط با پرونده‌های فساد اقتصادی بازداشت و برایش پرونده قضایی تشکیل شد.

اخیرا نگرانی از اقدام مشابه برای اینستاگرام نیز تشدید شده است؛‌ اواخر شهریورماه رضا الفت‌نسب، عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی،‌ این موضوع را مورد اشاره قرار داد و درباره پیامدهای اقتصادی آن ابراز نگرانی کرد. 

گمانه‌ها درباره مسدودسازی اینستاگرام موجب واکنش برخی مقام‌های حکومت هم شده است.

به‌تازگی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک گفت‌وگوی تلویزیونی موضوع فیلترینگ پلتفرم‌های اینترنتی را مطرح کرده و گفته بود «من تاکید می‌کنم که در برخی موارد فیلترینگ لازم است».

محمدجواد آذری جهرمی هفدهم شهریورماه در یک برنامه صداوسیمای جمهوری اسلامی اشاره داشت: «فیلترینگ برای تمام کشورها لازم است،‌ اما نمی‌توانیم تمام پلتفرم‌هایی که مورد استفاده مردم هستند را محدود کنیم.»

او در زمینه افزایش نگرانی‌‌ها درباره فیلتر اینستاگرام گفته بود: «من زمزمه‌ای نشنیده‌ام در خصوص این‌که کسی بخواهد اینستاگرام را فیلتر کند. اگر در تمام مدت بخواهیم از روش‌های قهری استفاده کنیم سطح تعارض مردم با حاکمیت بالا می‌رود.»

تشدید عصبانیت و مخالفت مقام‌های حکومت ایران با اینستاگرام زمانی رخ داد که این رسانه اجتماعی تصاویر قاسم سلیمانی،‌ فرمانده پیشین سپاه قدس، را که پس از کشته شدن او از سوی برخی کاربران منتشر شده بود حذف کرد. 

 

اظهارات و اقدامات متناقض حکومت

گمانه‌زنی‌ها در زمینه فیلتر اینستاگرام زمانی بیشتر به واقعیت نزدیک شد که ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس در طرحی با عنوان «ساماندهی فضای مجازی و پیام‌رسان‌های اجتماعی» خواستار نظارت بیشتر بر رسانه‌های اجتماعی و مسدود شدن آنها در صورت عدم انطباق شدند.

این طرح بلافاصله با واکنش کاربران رسانه‌های اجتماعی مواجه شد و شماری از فعالان حوزه کسب‌وکار نیز اعلام کردند با مسدود شدن اینستاگرام اشتغال بسیاری از شهروندان، به‌خصوص در دوران تنگنای کرونا بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ایران اکنون با بحران بیکاری پساکرونا روبه‌روست و ممکن است تا بیش از شش میلیون نفر بیکار شوند.

پیش از این طرح احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس، تیرماه در یک گفت‌وگوی لایو اینستاگرامی با آمنه‌سادات ذبیح‌پور، خبرنگار صداوسیما، در همین زمینه گفته بود نمایندگان به دنبال تعطیلی و فیلتر اینستاگرام نیستند. 

اما در سوی دیگر حسن نوروزی و موسی غضنفرآبادی، نمایندکان رباط‌کریم و بم که از حامیان این طرح به‌شمار می‌روند، اینستاگرام را «قتلگاه اعتقادات جوانان» خوانده و نسبت به فیلتر شدن آن ابراز امیدواری کرده بودند.

پس از اقدام حکومت در مسدودسازی تلگرام که بیش از نیمی از جمعیت کشور از آن استفاده می‌کردند، اکنون نگرانی‌ها درباره مسدودسازی اینستاگرام بیش از پیش افزایش یافته است. 

براساس گزارش‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۸، این رسانه اجتماعی بیش از ۲۴ میلیون کاربر در ایران داشته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More