شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختصاصی‌| هشدار وزارت بهداشت به کارشناسان: مراقب اظهارنظرهایتان باشید

 

اسناد رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد که وزارت بهداشت با هدف مهندسی افکار عمومی درباره مدیریت بیماری کرونا، با صدور بخشنامه‌ و شیوه‌نامه‌ای، شروطی را برای مصاحبه‌ها و اظهارنظر‌های مقام‌های حوزه بهداشتی در نظر گرفته است.

براساس سندی که در اختیار ایران اینترنشنال قرار گرفته، کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، روز ۱۵ آذر در بخشنامه‌ای به مقام‌های بهداشتی در استان‌ها هشدار داده که اظهارنظرهای کارشناسان باید هماهنگ با سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا باشد.

در این بخشنامه تاکید شده که اظهارنظرهای «متناقض» و «پراکنده» کارشناسان ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین ستادهای استانی باعث ایجاد «تردید و تشویش در افکار عمومی» خواهد شد.

علاوه بر این، وزارت بهداشت شیوه‌‌نامه‌ای برای «‌مصاحبه مدیران ارشد نظام سلامت»  شامل ۲۱ بند تدوین کرده که در آن نگرانی از بازتاب مصاحبه‌های مدیران و اطلاعاتشان در رسانه‌های خارجی مشهود است.

در این شیوه‌نامه آمده که مدیران حوزه سلامت باید از دادن اطلاعاتی که باعث «سوءاستفاده رسانه‌های معاند می‌شود» خودداری و همچنین در مصاحبه‌ها «توان ارائه خدمات بخش سلامت» را برجسته کنند. 

براساس این شیوه‌نامه، مدیران باید از رسانه‌ها بخواهند قبل از مصاحبه سوالات خود را ارسال کنند.

وزارت بهداشت همچنین از مدیران و کارشناسان بخش سلامت خواسته که در مصاحبه‌ها «آرامش و اطمینان به مخاطب القا» و از ارائه اطلاعاتی که باعث «هراس و نگرانی» مردم می‌شود، خودداری شود.

براساس این شیوه‌نامه، مدیران باید پس از مصاحبه نیز رسانه‌ها را رصد کرده و در صورت «سیاه‌نمایی» سریع به آن واکنش نشان دهند.

این شیوه‌نامه در حالی صادر شده که پیش از این برخی نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر و همچنین تعدادی از کارشناسان نسبت به پنهان‌کاری درباره آمار جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا اعتراض کرده‌اند.

همچنین از ابتدای شیوع کرونا، مقام‌های ارشد وزارت بهداشت سخنان متناقضی را درباره نحوه مقابله با کرونا بیان کرده و از جمله ابتدا قرنطینه را «اقدامی قرون وسطایی» خوانده بودند.

 

انتقاد از برنامه‌های «غیرمستند» و «غیرعلمی» تلویزیون و رادیو 

براساس اسنادی که به ایران اینترنشنال رسیده، جهانپور در نامه دیگری که شهریورماه خطاب به مرتضی میرباقری، معاون وقت سیمای صدا و سیما نوشته، از برنامه‌های رادیو و تلویزیون انتقاد کرده است.

جهانپور در این نامه به «دعوت افراد فاقد صلاحیت» و مطرح شدن «مکرر موارد غیرمستند و حتی برخلاف واقعیت‌ها و شواهد علمی» در برنامه‌های رادیو و تلویزیون اعتراض کرده است.

«تزویج نمک و نیش زنبور عسل و داروهای مجعول»، «تخریب استفاده از ماسک»، «ترویج و تبلیغ استفاده از کله‌پاچه و ضدتبلیغ استفاده از لبنیات در شبکه قرآن» مواردی است که جهانپور به آن‌ها اشاره کرده است.

او تاکید کرده که این «رفتارهای ازهم‌گسیخته رسانه‌ای» باعث هدر رفتن زحمات کادر درمان می‌شود. 

جهانپور پیش از این نیز در توییت‌هایی از برنامه‌های رادیو و تلویزیون ایران انتقاد کرده بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More