شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختصاصی؛ پیشنهاد کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا برای شناسایی سپاه پاسداران به عنوان نهاد تروریستی

 

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا در روزهای آینده طرحی را به دولت ارايه خواهد کرد که بر اساس آن، دولت بریتانیا کلیت سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی می‌کند.

کمیته منتخب روابط خارجی پارلمان بریتانیا در این طرح استدلال کرده است که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، با حمایت مداوم و پیگیر از نیروهای تروریست و گروه‌های مسلح غیر دولتی، در جهت تضعیف ثبات و امنیت در منطقه گام بر می‌دارد.

این کمیته در پیشنهاد خود به دولت بریتانیا نوشته است «ما متقاعد شده‌ایم که اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با معیارهایی که در قانون مبارزه با تروریسم، مصوب سال ۲۰۰۰ بریتانیا تعیین شده است مطابقت کامل دارد.» بنا بر طرح کمیته منتخب سیاست خارجی پارلمان بریتانیا، «شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوانی سازمانی تروریستی، ادامه منطقی محدودیت‌هایی است که اتحادیه اروپا بر گروهی از اعضای سپاه اعمال کرده است.» 

این طرح در حالی به دولت بریتانیا ارائه می‌شود که پیش از این ایالات متحده آمریکا نیز از فروردین سال گذشته با فرمان دونالد ترامپ، سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده است.

بر اساس اطلاعاتی که از سوی منابع موثق در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار گرفته است، کمیته منتخب سیاست خارجی بریتانیا معتقد است «فلسفه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اقدامات بدخواهانه آن در داخل ایران و در کل منطقه، بر خلاف منافع بریتانیا و منافع مردم ایران است.»

این کمیته توصیه کرده است که «وزارت‌‌ خارجه بریتانیا با همکاری وزارت کشور، اطلاعات در دسترس درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بررسی کند و نتیجه را به منظور شناسایی سپاه به عنوان سازمانی تروریستی به پارلمان بریتانیا ارایه کند.»

 

سابقه تحریم‌های سپاه پاسداران

 

افزایش تمرکز آمریکا و کشورهای اروپایی بر فعالیت‌های سپاه پاسداران در کشورهای منطقه از جمله سوریه،‌ عراق و یمن طی سال‌های اخیر بیش از پیش با انتقاد از تهران همراه شد.

بسیاری از کشورهای منطقه و دولت‌های غربی، سپاه پاسداران را ابزاری عنوان می‌کنند که جمهوری اسلامی برای گسترش نفوذ نظامی و سیاسی خود در منطقه با هدف بی‌ثبات‌سازی دولت‌ها و تقویت گروه‌های مبارز از آن استفاده می‌کند. 

آمریکا تا کنون نه‌تنها سپاه پاسداران و شاخه برون‌مرزی آن،‌ نیروی قدس، را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده، بلکه شرکت‌ها و نهادهای وابسته به آن در حکومت ایران را نیز با عنوان پیش بردن «کارزار تروریسم»‌ تحریم کرده است.

سال گذشته نیز نیروهای نظامی این کشور قاسم سلیمانی،‌ فرمانده سپاه قدس، را طی عملیاتی در عراق کشتند.

همچنین از سال گذشته در ادامه کارزار فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی،‌ فرمانده کل و فرماندهان میانی و ارشد این نیروی نظامی و مقام‌های مرتبط با آن در نهادهای جمهوری اسلامی نیز مشمول تحریم‌ها شده‌اند.

تهران نیز در مقابله با این نوع اقدامات و تحریم‌ها در برابر سپاه پاسداران،‌ ایالات متحده و فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» را از سال گذشته به عنوان گروه تروریستی اعلام کرد.

تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران از سال‌ها قبل با رشد نیروها و فعالیت‌های سپاه قدس افزایش یافت.

در سال ۲۰۱۷ میلادی و در چارچوب قانون موسوم به کاتسا برای مقابله با دشمنان آمریکا،‌ وزارت خزانه‌داری این کشور سپاه پاسداران را از جمله نیروهای نظامی تروریستی شناخت و تحریم کرد. 

۱۰ سال قبل از آن نیز در سال ۲۰۰۷ میلادی نیروی قدس سپاه پاسداران در چارچوب دستور اجرایی ۱۳۲۲۴،‌ به عنوان سازمان تروریستی معرفی شده بود.

با این حال،‌ طبقه‌بندی کلیت سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی در دولت دونالد ترامپ صورت گرفت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More