شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اخبارضد و نقیض درباره ورود ویروس کرونا به ایران

درحالی که سازمان بهداشت جهانی روز پنج‌شنبه با گسترش ویروس جدید کرونا اعلام وضعیت اضطراری بین‌المللی کرد، محمدمهدی گویا، رییس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، شناسایی دست‌کم شش مورد مشکوک به کرونا را تایید کرد اما گفت که آزمایش‌ها در این موارد منفی بوده است، همزمان اما رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد که هنوز از نتیجه آزمایش‌ها اطلاعی ندارد.

محمدمهدی گویا، رییس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، شامگاه پنج‌شنبه دهم بهمن در یک برنامه تلویزیونی تایید کرد که دست‌کم شش مورد مشکوک به ویروس کرونا در چهار شهر ایران شناسایی شده و تحت قرنطینه قرار گرفته‌اند و دو نفر در یزد، یک نفر در قم، یک نفر در تهران و دو نفر در تبریز در این خصوص شناسایی شدند.

رییس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اما بلافاصله گفت که در مورد هر شش نفر آزمایش‌ها انجام شد و به مردم اطمینان می‌دهم که نتیجه آزمایش منفی بوده است.

گویا البته تاکید کرد که «ویروس کرونا وارد ایران خواهد شد هیچ مرزی نمی‌شناسد»، اما گفت که «نباید اجازه دهیم که در مورد کرونا ویروس جدید بزرگ‌نمایی شود و مردم به وحشت بیافتند.»

او در ادامه گفت: « کروناویروس جدید وارد کشور ما خواهد شد و ما چیز پنهان کردنی از مردم نداریم و هر روزی اولین مورد این بیماری را مشاهده کنیم پس از تایید بیماری، بلافاصله اعلام خواهیم کرد و چیز نگران‌کننده‌ای نیست. در مورد کرونا ویروس جدید چند روز پیش اثبات شد که اگر فردی مبتلا باشد و در دوره نهفتگی بیماری قرار داشته باشد، اگر وارد کشور شود و هیچ علائمی نداشته باشد، می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند.»

مقام‌های وزارت بهداشت و مسئولان بهداشت و درمان در شهرهای تهران، قم و یزد تاکنون از ارائه توضیح درباره موارد ابتلا به ویروس کرونا در این شهرها خودداری کرده‌اند اما رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از نتیجه آزمایش‌ها در مورد دو توریست چینی که در بیمارستان سینای این شهر تحت قرنطینه قرار دارند ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: «نمونه آزمایش کرونا از دو بیمار چینی در تبریز، به تهران فرستاده شده و منتظر اعلام جواب از سوی آنها هستیم.»

محمدحسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، روز پنج‌شنبه نیز تایید کرده بود که «دو زن تبعه چینی با علایم آنفولانزای مشکوک به کرونا هم اکنون در یکی از بیمارستان‌های تبریز تحت مراقبت هستند.»

او گفت: «این دو زن چینی ۳۶ و۳۷ ساله پنج روز قبل از چین وارد جمهوری آذربایجان شده و  روز چهارشنبه نهم بهمن از مرز آستارا وارد ایران شده‌اند.»

صومی گفت که این دو نفر با علایم تب و شبه آنفلوانزا به یکی از بیمارستان‌های تبریز مراجعه و پس از معاینه و نمونه برداری طبق پروتکل کشوری در مکانی که برای ارایه خدمت به بیماران مشکوک به بیماری‌های حاد ویروسی در نظر گرفته شده بود، منتقل و بستری شدند.

رسانه‌های آذربایجان شرقی گزارش دادند که این دو توریست چینی ابتدا به یکی از بیمارستان‌های تبریز مراجعه کرده بودند اما بعد برای انجام آزمایش‌های تکمیلی به بیمارستان سینا، مرکز تخصصی بیماری‌های عفونی تبریز، منتقل و در این بیمارستان نگهداری می‌شوند.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با انتشار «اطلاعیه فوری» اعلام کرد که روز پنج‌شنبه دهم بهمن ماه «قبل از ظهر دونفر از افراد تبعه چین که چند روز قبل از کشور چین به کشور آذربایجان سفر کرده و روز چهارشنبه وارد ایران شده بودند؛ با علایم تب و شبه آنفلوانزایی به یکی از بیمارستان‌های تبریز مراجعه و پس از معاینه ونمونه برداری، طبق پروتکل کشوری در مکانی که برای ارایه خدمت به بیماران مشکوک به بیماریهای حاد ویروسی در نظر گرفته شده بود، منتقل و بستری شدند.»

در اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید شد که این دو شهروند چینی درحال حاضر «با وضع پایدار تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.»

این اطلاعیه خطاب به شهروندان تبریزی تاکید کرد که «بدون نگرانی صرفا به توصیه‌های عمومى جلوگیری از انتشار عفونت ویروسی عمل کنند.»

از سوی دیگر محمودرضا مرادی، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،  ضمن اعلام آماده باش کامل مرزها و مراکز بهداشتی و درمانی این استان برای مقابله با کرونا، گفت: «بخش ویژه نگهداری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان امام رضای کرمانشاه راه‌اندازی شده است.»

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت که تمام ایزوله‌های تنفسی آماده شده و در صورت لزوم در سایر بیمارستان‌ها نیز آماده راه اندازی بخش ویژه نگهداری این بیماران هستیم.

مرادی با بیا اینکه خبرهای واصله نشان می‌دهد مواردی از این ویروس در کشور ترکیه و نیز در اقلیم کردستان کشور عراق گزارش شده است، گفت  که همین امر نگرانی ما برای ورود احتمالی این ویروس به کشور را بیشتر کرده است.

او گفت که با این مراقبت‌ها می‌توان تا حد زیادی از ورود احتمالی این ویروس جلوگیری کرد، اما نگرانی در خصوص بیمارانی است که علائم نداشته، ولی ناقل این بیماری هستند چون دوره کمون این بیماری از زمان ورود ویروس به بدن حدود سه تا هفت روز است و این امکان هست که فردی در این مدت بی‌علامت بوده، اما ناقل ویروس باشد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More