شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احضار کاردار ایران به وزارت خارجه آلمان

 

 

وزارت امورخارجه آلمان، کاردار ایران را برای اعتراض به موضوع جاسوسی این کشور احضار کرده است.

 این نخستین بار نیست که یک دیپلمات ایرانی برای رسیدگی به موضوع جاسوسی احضار می‌شود. سال گذشته نیز سفیر ایران درباره یک پرونده دیگر فراخوانده شده بود.

 ایران در حال حاضر در آلمان سفیر ندارد و کاردار این کشور نفر اول دیپلماسی آن در آلمان محسوب می‌شود.

 دادستانی فدرال آلمان روز ۲۵ دی‌ماه اعلام کرد مردی به نام «عبدالحمید.س» که مترجم و کارشناس فرهنگی آلمانی و افغان‌تبار است را به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت کرده است.

 او به اطلاعات حساس ارتش آلمان از جمله اعزام سربازان آلمانی به مناطق جنگی مانند افغانستان دسترسی یافته است و گمان می‌رود که این اطلاعات را به یک دستگاه اطلاعاتی ایران داده باشد.

 بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح روز یکشنبه ۳۰ دی‌ماه در واکنش به این اتهامات گفت کشورش با این فرد ارتباطی نداشته است و این اخبار برای تخریب روابط ایران و اروپا مطرح می‌شود.

 او همچنین گفت هدف این تلاش‌ها، ضربه زدن به روابط ایران و سه کشور اروپایی است که در برجام دخیل هستند.

 بیست‌وششم دی‌ماه سال گذشته نیز دادستانی آلمان خبر داده بود که محل کار و زندگی چند ایرانی را که مظنون به جاسوسی بوده‌اند، بازرسی کرده است.

 فروردین سال ۱۳۹۶ نیز «حیدر سید مصطفی»، تبعه پاکستان به جرم جمع‌آوری اطلاعات برای نیروی قدس سپاه پاسداران و جاسوسی برای ایران، به چهار سال و سه ماه حبس محکوم شد. وزارت خارجه آلمان در همین زمینه سفیر ایران را احضار کرد.

 هنوز مشخص نیست عبدالحمید.س متهم به جاسوسی برای کدام نهاد اطلاعاتی ایران است ولی در ماه‌های اخیر وزارت اطلاعات ایران به دلیل حمایت و دخالت در فعالیت‌های تروریستی مورد توجه دولت‌های اروپایی بوده و از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است.

 دهم تیرماه امسال هم اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در آلمان متهم به دخالت در توطئه بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس شد. دولت آلمان این دیپلمات ایرانی را پس از بازداشت برای محاکمه به بلژیک تحویل داد.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More