شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احتمال شکایت نمایندگان مجلس از ظریف به قوه‌قضاییه

 

تعدادی از نمایندگان مجلس دهم به دنبال آن هستند که از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به قوه قضاییه شکایت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برخی از نمایندگان مجلس که پیش از این در پی استیضاح ظریف بوده‌اند، اکنون قصد دارند با اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، از ظریف به قوه قضاییه شکایت کنند.

تقاضای این نمایندگان قرار است هفته جاری در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی شود و در صورت تایید در این کمیسیون، به صحن علنی مجلس خواهد آمد.

خبرگزاری مهر در خبر خود اشاره‌‌ای به تعداد، نام یا گرایش سیاسی این نمایندگان نکرده است.

براساس ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس در صورتی که دست‌کم ده نفر از نمایندگان مجلس یا کمیسیون‌ها معتقد به «عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون» از سوی «رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان» باشد، مساله به کمیسیون ارجاع و سپس ظرف مدت ده روز گزارش آن به صحن علنی مجلس خواهد آمد.

براساس تبصره یک این ماده، اگر مجلس این گزارش را تایید کند «موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند».

نمایندگان اصولگرای مجلس از سخنان ماه گذشته ظریف درباره وجود پول‌شویی گسترده در ایران ناراضی هستند. پیش از این ۲۴ تن از این نمایندگان خواستار استیضاح ظریف شده بودند، اما این مساله در نهایت منتفی شد.

محمد جواد ظریف ماه گذشته در مصاحبه‌ای با وب‌سایت خبر آن‌لاین گفته بود که پول‌شویی گسترده در ایران یک «واقعیت» است و«پشت برخی نگرانی‌ها» درباره پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف) «منافع اقتصادی» وجود دارد.

وزیر امورخارحه ایران اضافه کرده بود که برای اثبات اظهارات خود در مورد پول‌شویی اگر کدی هم داشته باشد، امکان علنی کردنش را ندارد، گرچه به گفته او «کدهای زیادی در مورد میزان پول‌شویی در کشور وجود دارد».

برخی منتقدان ظریف را متهم کردند که نهادهایی چون سپاه پاسداران را مدنظر داشته، گرچه وزیر امورخارجه ایران چنین انتسابی را تکذیب کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More