شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اتهام جدید علیه پریسا رفیعی در زندان؛ پرونده سها مرتضایی در آستانه صدور حکم

 

بنابر گزارش‌ها، پرونده‌ای جدید علیه پریسا رفیعی، فعال دانشجویی زندانی در اوین، تشکیل شده و هم‌زمان آخرین جلسه دادگاه سها مرتضایی، دانشجوی ستاره‌دار، برگزار شد و قرار است قاضی صلواتی برای پرونده او حکم صادر کند.

مصطفی نیلی، وکیل پریسا رفیعی، روز چهارشنبه ۱۹ شهریور به وب‌سایت خبری «رویداد ۲۴» گفت در پرونده جدیدی که برای این دانشجوی زندانی تشکیل شده اتهام «تبلیغ علیه نظام» برای او مطرح شده است.

این دانشجوی زندانی ۲۳ سال دارد و به گفته وکیلش، اتهام جدید در شعبه دوم بازپرسی دادسرای امنیت اوین به او تفهیم شده است.

وکیل رفیعی همچنین با اشاره به این‌که در مرحله تحقیقات به او اجازه ورود به پرونده و اعلام وکالت داده نشد گفت این دانشجوی زندانی «بدون حضور وکیل از خودش دفاع کرد،‌ دفاع آخر گرفته و قرار وثیقه صادر شده است».

مصطفی نیلی خواستار صدور قرار منع تعقیب و مختومه کردن پرونده جدید شده است.

سلطانعلی رفیعی،‌ پدر این دانشجوی زندانی،‌ پیشتر در توییتر خود نوشته بود که طرح اتهام جدید علیه دخترش به دلیل نامه سرگشاده‌ای است که او از زندان نوشت.

پریسا رفیعی در نامه‌ای که سال گذشته از اتفاقات دوران بازداشت خود منتشر کرد گفته بود ضابطان امنیتی،‌ وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران،‌ به صورت «غیرانسانی و خشونت‌آمیز» بر زندانیان، به‌خصوص زندانیان زن،‌ اعمال فشار می‌کنند.

او در این زمینه به «بازی‌های روانی»،‌ «بازداشت در سلول انفرادی بی‌نام‌ و نشان»،‌ «بی‌خبری از دنیای بیرون»،‌ «شکنجه‌های روحی» و همچنین گرفتن «تست بکارت اجباری» در دوران بازداشت اشاره کرده بود.

رفیعی دانشجوی رشته عکاسی دانشگاه تهران است و در ارتباط با اعتراضات صنفی دانشگاه ابتدا به هفت سال زندان محکوم شد و این حکم بعدا به یک سال کاهش پیدا کرد.

او در اسفندماه سال ۱۳۹۶ از سوی ماموران امنیتی بازداشت و پس از ۲۳ روز با قرار وثیقه آزاد شد. رفیعی تیرماه امسال برای اجرای حکم احضار و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

پرونده سها مرتضایی زیر دست صلواتی

وب‌سایت خبری «هرانا» روز چهارشنبه گزارش داد دادگاه رسیدگی به اتهامات سها مرتضایی،‌ دبیر اسبق شورای صنفی دانشگاه تهران، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد.

قرار است این دادگاه به زودی با ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به صدور رای بپردازد.

صلواتی به همراه قاضی محمد مقیسه به دلیل نقض حقوق بشر و «دادرسی غیرعادلانه در دادگاه‌های نمایشی رژیم ایران» در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

مرتضایی از جمله دانشجویانی است که در جریان اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۱۳۹۸ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و سپس در بهمن‌ماه با قرار وثیقه آزاد شد.

اتهام او در این پرونده «اجتماع و تبانی علیه نظام و امنیت کشور» ذکر شده است. 

مرتضایی همچنین از جمله دانشجویان ستاره‌داری است که از تحصیل در مقطع دکتری علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه تهران محروم شده بود.

 
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More