شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اتحادیه اروپا به ایران اینترنشنال: غنی‌سازی ۲۰ درصدی انحراف جدی از تعهدات برجامی است

 

در پی تصمیم حکومت ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد پیتر استانو،‌ سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به ایران اینترنشنال گفت اروپا چنین اقدامی را به منزله انحراف جدی از تعهدات برجامی محسوب می‌کند.

استانو روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه در پاسخ به سوالی در همین زمینه به ایران اینترنشنال گفت: «ما از آن‌چه ایران اعلام کرده است اطلاع یافتیم. اگر آن‌چه آن‌ها اعلام کرده‌اند عملی شود، انحراف جدی از  تعهدات برجام است و برای عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پیامدهای جدی خواهد داشت.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد ایران تصمیمش برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد در سایت فردو را به این آژانس اطلاع داده است. 

ایران پیش از امضای برجام هم غنی‌سازی خود را به این سطح رسانده بود.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همین زمینه تاکید کرد اروپا اهمیت اجتناب از هر اقدامی که توافق هسته‌ای را تضعیف کند، یادآوری می‌کند.

استانو افزود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز اجرایی شدن این اقدام را تایید نکرده است. ارزیابی ما از برنامه هسته‌ای ایران براساس اقداماتی که این کشور انجام  می‌دهد و همچنین تائیدیه‌های آژانس صورت می‌گیرد و نه بر اساس اعلامیه‌هایی که صادر می‌شود.»

این مقام اروپا همچنین بر پشتیبانی از نظارت و تاییدهای مستقل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.

تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی در ادامه قدم‌هایش برای کاهش تعهدات هسته‌ای برجام صورت می‌گیرد که از اردیبهشت‌ماه سال گذشته در مقابله با خروج آمریکا از این توافق توسط دولت دونالد ترامپ آغاز شد.

ماه گذشته نیز پس از مرگ محسن فخری‌زاده،‌ چهره برجسته نظامی و برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی، مجلس طرحی را تصویب کرد که دولت را مکلف می‌کند برای لغو تحریم‌ها، غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم و همچنین توقف مرحله‌ای اجرای پروتکل الحاقی را در دستور کار قرار دهد.

پس از این اقدام، نمایندگان اروپا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز دوم دی‌ماه برگزار شده بود، تحرکات اخیر جمهوری اسلامی را موجب تضعیف برجام خواندند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More