شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابوالفضل قدیانی به سه سال زندان و رونویسی از سه کتاب محکوم شد

ابوالفضل قدیانی، از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و از منتقدان رهبر جمهوری اسلامی ایران، از سوی دستگاه قضایی این کشور به دو اتهام «توهین به رهبر و تبلیغ علیه نظام» به مجموعا سه سال زندان و «رونویسی از سه کتاب» محکوم شد.  

مرتضی قدیانی، فرزند ابوالفضل قدیانی، حکم دادگاه پدرش را در صفحه توئیتر خود منتشر کرده است.

در این حکم که از ایمان افشاری، سوی دادرس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، صادر شده، ابوالفضل قدیانی به دوسال حبس به اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی و یک سال حبس به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شده است.  

این حکم بر اساس گزارش «قرارگاه ثارالله تهران و گزارش تکمیلی و جامع وزارت اطلاعات»  تنظیم و به اظهارات قدیانی در سال ۱۳۹۱، زمانی که او در زندان بود، استناد شده است.

 

در حکم صادره، این جمله از ابوالفضل قدیانی که «جنبش سبز چیزی نبوده و نیست جز حضور مستمر و ایستادگی آگاهانه و به دور از خشونت مردم» مصداق توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام و عبارت «خون پاک معترضان مسالمت‌آمیز» نیز مصداق «تبلیغ مسیر باطل» دانسته شده است.

همچنین در این حکم که به صورت غیابی صادر شده، آمده که ابوالفضل قدیانی باید «از باب مجازات تکمیلی» سه کتاب «حکایت زمستان» به قلم سعید عاکف، «داستان سیستان» به قلم رضا امیرخانی و «دشمن شناسی» از انتشارات انقلاب اسلامی را مطالعه و رونویسی کند.

دادرس دادگاه انقلاب اسلامی در پایان تاکید کرده که «به لحاظ تعدد جرم، صرفا مجازات شدیدتر» یعنی مجازات دو سال زندان قابل اجراست.

مرتضی قدیانی حکم اخیر علیه پدرش را «سیاسی» دانسته و به طعنه نوشته که سه کتاب تکلیف شده «برای شناخت بیشتر آقای خامنه‌ای» است.

ابوالفضل قدیانی که از زندانیان سیاسی پیش از انقلاب است، پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸ بازداشت شد و سه سال بعد نیز «به دلیل نگارش متنی خطاب به ملت ایران و به اتهام تبلیغ علیه نظام» به دو سال زندان ۴۰ ضربه شلاق محکوم شد.

او که از مخالفان صریح‌الهجه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به شمار می‌رود در آخرین یادداشت خود به تاریخ ۱۱ اسفند گذشته، از بیانیه رهبر به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب ایران انتقاد کرد.

این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بیانیه آیت‌الله خامنه‌ای را «مانند دیگر بیانیه‌ها و سخنرانی‌های او مشحون از شعار، کلی‌گویی، تکرارهای ملال‌آور و دروغ‌های اعجاب‌انگیز» خواند و نوشت: «رهبر نظامی که قائم به فساد است و اگر فساد و چپاول و رانت را از او بگیرند تمام ارکانش یکسره از هم می‌پاشد، از مبارزه با فساد دم می‌زند.»

قدیانی در جای دیگری از این یادداشت بار دیگر خامنه‌ای را «به جاه‌طلبی منطقه‌ای» و ایجاد «خفقان و سرکوب» مخالفان در داخل متهم کرد و نوشت که «رهبر جمهوری اسلامی و نظام تحت امرش تن به اصلاح نخواهند داد.»

این فعال سیاسی «راه حل این بن‌بست» را «مقاومت یکپارچه نیروهای سیاسی اعم از جمهوری‌خواه و اصلاح‌طلب و تحول‌خواه» دانست.

دو روز پس از چهلمین سالگرد انقلاب ایران، آیت‌الله خامنه‌ای با صدور بیانیه‌ای از «گام بزرگ دوم» جمهوری اسلامی سخن گفت و تأکید کرد که این نظام «همواره دارای انعطاف و آماده تصحیح خطاهای خویش است، اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست».

ابوالفضل قدیانی پیشتر نیز نامه‌ها و یادداشت‌هایی را به ویژه از داخل زندان در نقد رهبر جمهوری اسلامی نوشته است.

این حکم دادگاه که در تاریخ هفتم اسفند صادر شده، ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در شعبه صادرکننده رای و سپس ظرف بیست روز قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر است.  

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More