شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابهام در بازگشت ایران به مذاکرات وین؛ گزارش نشنال از دیدار بلینکن با وزرای خارجه کشورهای عربی

 

در حالی که ابهام‌ها درباره زمان و چگونگی از سرگیری مذاکرات وین پابرجاست، وزیر خارجه جمهوری اسلامی بار دیگر گفت پس از بررسی‌ها «به زودی به مذاکرات بازمی‌گردیم».

همزمان، روزنامه نشنال گزارش داده محور اصلی گفت‌وگوهای اخیر وزیر خارجه آمریکا با وزرای خارجه کشورهای عرب موضوع ایران و سرنوشت مذاکرات احیای برجام بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز جمعه دوم مهرماه در مصاحبه‌هایی جداگانه گفت «در حال بررسی هستیم» و «به زودی به مذاکرات بازمی‌گردیم».

به گزارش رویترز، او در نیویورک به خبرنگاران گفت که دولت جدید در حال بررسی پرونده برجام و مذاکرات وین است و مذاکره‌کنندگان ایران «به زودی» مذاکرات با گروه ۴+۱ را آغاز خواهند کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در مصاحبه با صداوسیما گفت: در حال بررسی بازگشت به مذاکرات وین هستیم اما خود را «معطل» این مذاکرات و نتیجه آن نمی‌کنیم.

چند مقام غربی در روزهای گذشته خبر دادند که ایران قصد خود را برای ازسرگیری مذاکرات وین اعلام کرده اما به زمان مشخصی اشاره نکرده و درباره چگونگی مذاکرات و تیم مذاکره‌کننده نیز سکوت کرده است.

 

گزارش نشنال از یک نشست در نیویورک

وبسایت روزنامه انگلیسی‌زبان نشنال، چاپ ابوظبی، گزارش داده محور اصلی گفت‌وگوهای اخیر وزیر خارجه آمریکا با وزرای خارجه کشورهای عرب موضوع ایران و سرنوشت مذاکرات احیای برجام بود.

نشنال روز جمعه دوم مهرماه نوشت که دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با وزرای خارجه پنج عضو شورای همکاری خلیج فارس، روز پنجشنبه به مدت ۹۰ دقیقه در نیویورک انجام شد.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشته است که تمامی وزرای کشورهای عرب حاضر در این نشست موافق بودند که بازگشت آمریکا به برجام این سود را دارد که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند؛ اما درباره امتیازاتی که باید به تهران داد اتفاق نظری بین آنها نبود.

در این نشست وزرای خارجه عربستان سعودی، بحرین، کویت، قطر و همچنین سفیر امارات متحده عربی در واشینگتن حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، از آنتونی بلینکن درباره اقدامات احتمالی آمریکا در صورت حاصل نشدن توافق جدید و افزایش فعالیت‌های منطقه‌ای ایران چیست.

به نوشته نشنال، بلینکن در پاسخ به این پرسش گفت ایالات متحده به تامین امنیت خلیج فارس متعهد است؛ اما توضیح بیشتری نداد.

پیش از این وبسایت آکسیوس گزارش داده بود مقام‌های اسرائیلی هفته گذشته با همتایان آمریکایی خود یک نشست ویدیویی محرمانه داشته‌اند تا در صورت شکست مذاکرات احیای برجام، «طرحی جایگزین» ارائه کنند.

در همین حال خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه این کشور، روز جمعه در نیویورک با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، دیدار کرد و دو طرف از جمله درباره آخرین تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

روز پنجشنبه همچنین لوید آستین و بنی گنتس، وزیران دفاع آمریکا و اسرائیل، تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

بنابر اعلام دفتر وزیر دفاع اسرائیل، دو طرف در این مکالمه بر لزوم متوقف کردن پیشروی ایران به سمت سلاح هسته‌ای تاکید کردند.

با اینکه این تماس تلفنی ساعتی پس از تصویب لایحه اعطای یک میلیارد دلار کمک اضافی به اسرائیل برای تقویت سامانه «گنبد آهنین» بود، با این حال به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، این گفت‌وگو در شرایطی انجام شده که جمهوری اسلامی همچنان حاضر به تعیین زمان خاص برای ازسرگیری مذاکرات وین نشده است.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More