شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائيه ایران منصوب شد

ابراهیم رئیسی، متولی آستان قدس رضوی سرانجام با حکم آیت‌الله خامنه‌ای رسما برای یک دوره ۵ ساله به ریاست قوه قضائيه ایران منصوب شد.

او جانشین صادق آملی لاریجانی می شود که از سال ۸۸ رئیس قوه قضائیه ایران بود و پس از مرگ محمود هاشمی شاهرودی، از دی‌ماه امسال به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده است.

ابراهیم رئیس السادات، مشهور به رئیسی، ۵۹ ساله و متولد مشهد است.

او داماد احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و از اعضای جامعه روحانیت مبارز و نماینده استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان و عضو هیات رییس آن است.

ابراهیم رئیسی تحصیلات حوزوی خود را  در مشهد و بعد از آن در قم گذراند و کارنامه شغلی خود را در سال ۵۹ در ۲۱ سالگی با دادستانی کرج و مدتی بعد همزمان، با دادستانی همدان آغاز کرد.

۵ سال بعد  نردبان ترقی را سریع بالا رفت و از سال ۶۴ تا ۶۸ معاون  دادستان تهران و سپس تا سال ۷۳ دادستان بود.

او پس از آن به مدت  سال۱۰ ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده داشت.  از سال ۸۳ تا سال ۹۳ معاون اول قوه قضائیه و سپس تا سال ۹۵ دادستان کل کشور بود. البته ریاست دادگاه ویژه روحانیت را نیز از سال ۹۱ تاکنون بر عهده داشته است. او از اسفند ۹۴ پس از درگذشت ناصر واعظ طبسی با حکم آیت‌الله خامنه‌ای متولی آستان قدس رضوی بوده است.

با وجود این سابقه طولانی در مهم‌ترین سمت‌های قضایی، نام ابراهیم رئیسی تنها در سال ۹۵ پس از گزارش‌های مربوط به احتمال نامزد شدنش در انتخابات ریاست جمهوری بر سر زبان ها افتاد.

در مرداد همان سال فایل صوتی حاوی سخنان آیت الله منتظری انتشار یافت که در آن  از برخی از اعضای هیات سه‌نفره تصمیم‌گیری درباره اعدام‌های جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ نام می‌برد و می‌گوید آنها مرتکب جنایت قرن شده‌اند.

ابراهیم رئیسی در واکنش به این اظهار نظرها گفته که اگرچه آنها اعدام‌ها را درست می دانند اما نامش جزء هیات تعیین شده از جانب آیت‌الله خمینی نبوده و کسانی که او را متهم می‌کنند تفاوت بین معاون دادستان و قاضی را نمی‌دانند.  ابراهیم رئیسی سرانجام از سوی جبهه تازه تاسیس شده‌ای با عنوان جمنا، ائتلافی از برخی اعضای جبهه پایداری و اصولگرایان، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ شد، اما تنها توانست ۳۸ درصد آرا را بدست آورد. دیدار او با امیر تتلو خواننده  پاپ در جریان مبارزات انتخاباتیش از جنجال‌های خبری آن زمان بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More