شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابراز همبستگی دوستان کایلی مور گیلبرت با او در دومین سالگرد زندانی شدنش در ایران

 

هم‌زمان با دومین سالگرد بازداشت کایلی مور گیلبرت، پژوهشگر بریتانیایی‌استرالیایی، در ایران، روز شنبه صدها تن از دوستان و همسایگان او در استرالیا با او ابراز همبستگی کردند و برای یادآوری نام او دویدند.

در این برنامه که با هشتگ «با کایلی می‌دویم» در توییتر بازتاب یافت، صدها تن تصاویری از خود منتشر کردند که گاه همراه با نوشته‌هایی در دست، اعلام کردند همچنان به یاد این پژوهشگرند.

 

کایلی مور گیلبرت، پژوهشگر حوزه مطالعات اسلامی و استاد دانشگاه، دو سال پیش برای سخنرانی در همایشی در شهر قم به ایران سفر کرد اما هنگام خروج از کشور به دست ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و سپس به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

 

پیتر گرست، روزنامه‌نگاری که خود ۴۰۰ روز در مصر زندانی بود، ضمن ابراز حمایت از کایلی مور گیلبرت، ، اتهام‌ها علیه او را بی‌اساس و جعلی خواند و در توییترش نوشت از شرایط فعلی کایلی اطلاعی در دست نیست اما «می‌دانیم که می‌دود».

 

قرار است مراسم مشابهی نیز روز دوشنبه در سیدنی استرالیا برگزار شود.

 

ماریس پین (Marise Payne)، وزیر خارجه استرالیا، گفته است تلاش‌های این کشور برای آزادی گیلبرت مور «اولویت اصلی دولت است و بی‌وقفه ادامه دارد».

او بار دیگر تاکید کرد: «ما اتهام‌هایی را که بر مبنای آن دکتر گیلبرت مور محکوم شده نمی‌پذیریم و می‌خواهیم هرچه زودتر شاهد بازگشت او به استرالیا باشیم.»

دادگاه انقلاب کایلی مور گیلبرت را در دادگاهی غیرعلنی، به اتهام «جاسوسی» به ۱۰ سال حبس محکوم کرد و درخواست تجدیدنظر او نیز به‌ سرعت رد شد.

دستگاه قضایی ایران تاکنون هیچ مستندی برای اثبات این اتهام ارائه نکرده است؛ این استاد دانشگاه در نامه‌هایی که پنهانی به خارج از زندان ارسال کرده گفته است بازجویان به او پیشنهاد جاسوسی دادند اما او آن را رد کرده است.

دولت استرالیا همچنان بر ادامه دیپلماسی خاموش و گفت‌و‌گوهای پشت پرده برای آزادی گیلبرت مور تاکید دارد، هرچند در دو سال گذشته نفع چندانی برای این پژوهشگر زندانی نداشته است. 

گیلبرت مور ماه‌ها در سلولی انفرادی در زندان اوین محبوس بود و ماه گذشته به زندان قرچک منتقل شد. بنابر گزارش‌ها، او در زندان قرچک به‌ شدت زیر نظر و هرگونه تماسش محدود شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More