شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابراز نگرانی اوکراین از تاخیر در مذاکره با ایران درباره انهدام هواپیما

 

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، از تاخیر در مذاکره با ایران درباره انهدام هواپیمای اوکراینی ابراز نگرانی کرد و گفت هنوز کی‌یف گزارش فنی تهران را دریافت نکرده است. 

او روز پنجشنبه چهارم دی‌ماه به پایگاه خبری «اوکراین‌فرم» گفت: «ما واقعا می‌خواهیم این گزارش را بررسی كنیم. هنوز آن را ندیده‌ایم و دریافت نكرده‌ایم. منتظر پاسخ آن‌ها هستیم.»

او ضمن انتقاد از گزارش رسانه‌های ایران در این زمینه افزود: «ما بارها و بارها با شرایطی روبرو شده‌ایم كه رسانه‌های ایران گزارشی را منتشر می‌كنند، احساسات را بر می‌انگیزند یا امید را در فضای رسانه‌ای اوكراین حفظ می‌كنند.»

سازمان هواپیمایی ایران روز چهارشنبه و در آستانه سالگرد این حادثه اعلام کرد پیش‌نویس گزارش فنی خود از این حادثه را به کشورهای مشارکت‌کننده در تحقیقات ارسال کرده و آن‌ها دو ماه فرصت دارند نظرات خود را به ایران ارائه کنند.

اوکرین‌فرم اکنون به نقل از وزیر خارجه اوکراین نوشته است: «درباره ایران عادت کرده‌ام که منحصرا به اطلاعات منابع رسمی تکیه کنم.»

پیش از او نیز معاونش یوگنی ینین گفته بود دریافت گزارش از ایران را تکذیب می‌کند. ینین اشاره کرده بود: «مشکل این است که ما بارها از ایران شنیده‌ایم که گزارش آماده و ترجمه آن در حال اتمام است. باور کنید که طی دو ماه گذشته من هر هفته این حرف‌ها را شنیده‌ام.»

در حالی تنها چند روز به سالگرد انهدام این هواپیما با دو موشک سپاه پاسداران و کشته‌شدن ۱۷۶ سرنشین آن مانده که مقام‌های ایران می‌گویند تحقیقات در این زمینه عقب نمانده است.

روز دوشنبه نیز سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفت گزارش این حادثه آماده شده و «امروز و فردا» برای طرف‌های دخیل ارسال می‌شود.

به تازگی فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر خارجه کانادا، گفت روایت مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی به دلیل «خطای انسانی» را باورپذیر نمی‌داند. 

دولت ایران نیز این اظهارات را «زیاده‌خواهانه» خواند و هشدار داد در صورتی که کانادا «حد دیپلماتیک» را رعایت نکند، ایران پاسخ متفاوتی می‌دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More