شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابراز تاسف اتحادیه اروپا از پایان برخی معافیت‌های هسته‌ای ایران

فدریکا موگرینی مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای، از تصمیم ایالات متحده آمریکا برای تمدید نکردن معافیت‌های نفتی ایران اظهار تاسف کردند.

آن‌ها در این بیانیه که روز شنبه ۱۴ اردیبهشت منتشر شد همچنین از تمدید نکردن کامل معافیت‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب برجام از سوی آمریکا ابراز نگرانی کردند.

این بیانیه تاکید کرد که برجام نقش مهمی در حفظ ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه دارد. تدوین‌کنندگان بیانیه بر تداوم پایبندی‌شان به برجام تاکید کرده و گفتند که اعضای باقی مانده برجام متعهدند تا کانال‌های مالی و صادراتی در ارتباط با ایران را حفظ کنند.

این بیانیه همچنین اعلام کرد طرف‌های باقی‌مانده همراه با سایر شرکای اروپایی‌شان مصمم‌اند تا تلاش‌هایشان برای  تجارت‌های مشروع با ایران را ادامه دهند و راه‌اندازی ساز و کار مالی موسوم به اینس‌تکس را یکی از تلاش‌ها خوانده‌اند.

به فاصله دو روز پس از اجرایی شدن محدودیت‌های نفتی علیه ایران، دولت آمریکا محدودیت‌هایی را بر برنامه‌ غنی‌سازی اورانیوم و تولید آب سنگین در این کشور اعمال کرد.

 مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد هر گونه معاوضه اورانیوم غنی‌شده ایران با کیک زرد و همچنین انتقال مازاد آب سنگین تولیدشده در ایران به عمان  ممنوع است.

در چارچوب توافق هسته‌ای برجام، ایران اجازه می‌یافت تا سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۳/۶۷ درصد را نگهداری و مازاد بر آن را با کیک زرد معاوضه کند.

با این حال، بهره‌برداری از رآکتور هسته‌ای در نیروگاه اتمی بوشهر با همکاری روسیه، ادامه عملیات بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک با کمک چین و بریتانیا و همچنین تبدیل تاسیسات غنی‌سازی در فردو به یک مرکز تحقیقات ایزوتوپ پزشکی همچنان مشمول معافیت قرار گرفت؛ البته این بار دوره این معافیت‌ها از شش ماه به سه ماه کاهش یافت.

دولت آمریکا حدود یک سال پیش از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام خارج شد و در ماه‌های اوت و نوامبر سال قبل تحریم‌های لغوشده را مجددا علیه ایران اعمال کرد.

طبق گزارش‌های دوره‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران از زمان اجرایی شدن برجام در ژانویه سال ۲۰۱۶ به مفاد این توافق پایبند مانده است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه گفت: «دولت ترامپ همچنان حکومت ایران را مسئول فعالیت‌هایی می‌داند که ثبات منطقه را تهدید می‌کند و به مردم ایران آسیب می‌زند. در این راستا باید ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع کرد.»   

دولت ترامپ از تمدید معافیت‌های اعطایی به هشت مشتری نفت ایران در اول ماه مه نیز خودداری کرد.

به گفته یک مقام ایرانی، در پی این اقدام، صادرات نفت از این کشور در ماه جاری میلادی از حدود یک میلیون بشکه در روز در حال به ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

در همین حال، یک منبع وابسته به سازمان کشورهای صادرکننده خام موسوم به اوپک گفته است صادرات نفت ایران بین ۴۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز نوسان خواهد داشت.  

از زمان اعمال مجدد تحریم‌های نفتی علیه ایران در ماه نوامبر سال گذشته که صادرات نفت این کشور را از حدود دو میلیون و پانصد هزار بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش داد ارقام دقیقی از صادرات نفت ایران منتشر نشده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More