شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
فرضیه‌هایی درباره آینده تنش‌ها در خلیج فارس

آیا تنگه هرمز بسته خواهد شد؟

 

مجله بلومبرگ تعدادی از سوال‌های کلیدی درباره بحران جاری در خلیج فارس و پیامدهای آن را با برخی تحلیلگرها در میان گذاشته است، سوال‌هایی از قبیل این‌که آیا تنگه هرمز بسته خواهد شد و تنش‌های کنونی چه تاثیری بر آینده بازار انرژی می‌گذارد؟ 

 آیا تنگه هرمز بسته خواهد شد؟

ایان برمر، رییس گروه اوراسیا، اندیشکده‌ای سیاسی و بین‌المللی، می‌گوید در یک درگیری محدود، عبور نفت و دیگر کالاها از این تنگه جریان دارد، البته با این خطر که احتمال دارد برخی نفتکش‌ها هدف حمله ایران قرار گیرند. اما در یک جنگ تمام‌عیار، ایران می‌تواند با گذاشتن مین‌هایی، تنگه هرمز را ببندد.

اما اوله اسلوس هانسن، مدیر امور راهبردی بانک ساکسو، معتقد است تلاش دست‌جمعی می‌تواند تنگه هرمز را باز نگه دارد و پیش از هرگونه حمله نظامی، می‌شود با همکاری کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی، طرحی برای حفاظت از کشتی‌ها ارائه داد. او اضافه می‌کند که قیمت بیمه‌ها افزایش می‌یابد یا هیچ پوشش بیمه‌ای نخواهد بود و صاحبان کشتی‌های بدون بیمه ممکن است مایل نباشند کشتی‌هایشان را به خطر بیندازند.

فریدون فشارکی، رییس شرکت مشاور فکتس گلوبال انرژی و مشاور دولت ایران در دهه ۱۹۷۰، می‌گوید ایده بستن تنگه هرمز «پوچ» است. زیرا اگر یک کشتی در تنگه هرمز غرق شود، شاید تنگه چند هفته بسته باشد، اما رفت‌و‌آمد از سر گرفته خواهد شد. اگر ایران به هر آنچه می‌گذرد شلیک کند، آن وقت بریتانیایی‌ها، فرانسوی‌ها و همه جهان دست به کار خواهند شد: «ایرانی‌ها می‌دانند که اگر چنین کاری کنند، شکست سختی خواهند خورد، هرچند نیروهای نیابتی‌شان می‌توانند در تنگه مین‌گذاری کنند.»

 قیمت نفت و گاز چه تغییری خواهد کرد؟

کن مدلاک، رییس مرکز مطالعات انرژی دانشگاه رایس در هوستون آمریکا، می‌گوید که پس از آغاز جنگ، ممکن است بلافاصله قیمت نفت تا بشکه‌ای ۱۰۰ دلار یا بیشتر افزایش یابد، اما احتمالا با از‌سرگیری صادرات نفت در منطقه، قیمت نفت حدود بشکه‌ای ۸۰ دلار خواهد بود.

هانسن نیز می‌گوید شاید قیمت نفت خام پیش از درگیری، تحت تاثیر افزایش درخواست‌ها، به بشکه‌ای ۹۰ دلار برسد. اما این افزایش بیشتر به ظرفیت امن نگه داشتن تنگه هرمز مربوط خواهد بود.

برمر اما می‌گوید در صورت بروز جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار، قیمت نفت می‌تواند از بشکه‌ای ۱۰۰ دلار نیز بگذرد و تا ۱۵۰ دلار برسد. اما اگر حمله‌ها محدود باشد، قیمت نفت حدود ۸۰ دلار خواهد بود.

ممکن است قیمت گاز طبیعی خیلی بیشتر از نفت افزایش یابد. زیرا بخش اعظم گاز طبیعی جهان از این گذرگاه عبور می‌کند. دیوید هیویت، تحلیلگر مسائل گاز، می‌گوید قیمت گاز دو برابر قیمت نفت افزایش خواهد یافت.

فشارکی نیز معتقد است که بازار خطر جنگ را دست کم گرفته است. در صورت حمله‌ای بزرگ و واکنش طرف مقابل، قیمت نفت برنت به حدود بشکه‌ای ۹۰ تا ۱۰۰ دلار خواهد رسید و روی قیمت گاز هم اثر می‌گذارد. اما بازار گاز به قطر وابسته است که با ایران رابطه خوبی دارد و به نظر نمی‌رسد هدف ایران قرار گیرد.

 میزان آسیب‌پذیری زیرساخت‌های انرژی در خاورمیانه چقدر است؟

آسیب‌پذیری زیرساخت‌های ابوظبی در امارات متحده عربی از همه بیشتر است، برخلاف عربستان سعودی. فشارکی می‌گوید که تاسیسات اماراتی‌ها خیلی نزدیک است و در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. به محض این‌که چند موشک شلیک شود، شرکت‌های خارجی منطقه را ترک می‌کنند و اگر کارگران خارجی نباشند، نفتی تولید نمی‌شود.

برمر نیز می‌گوید احتمالا با افزایش حملات سایبری ایران علیه تاسیسات نفتی و بانکی در عربستان سعودی و امارات متحده عربی رو‌به‌رو خواهیم شد.

 آثار غیر‌مستقیم چه خواهد بود؟

ژاپن، هند و کره جنوبی به دلیل وابستگی شدید به نفت خام منطقه، از اقتصادهایی خواهند بود که بیشترین آسیب را از جنگ خلیج فارس می‌بینند.

سونا وارما، کارشناس نامورا هولدینگز، می‌گوید هند بیش از ۸۰ درصد نفت مورد‌نیازش را از این منطقه وارد می‌کند و به‌ازای هر ۱۰ درصد افزایش در قیمت نفت، کسر بودجه‌ای به میزان ۴ درصد تولید ناخالص ملی ایجاد می‌شود.

هانسن معتقد است افزایش قیمت نفت، اقتصاد آمریکا و جهان را به سمت رکود می‌کشاند. فلزات صنعتی شدیدا تحت تاثیر رکود قرار می‌گیرند و طلا گران خواهد شد. حرکت جهانی برای عبور از سوخت‌های فسیلی نیز شدت خواهد گرفت.

فشارکی می‌گوید که جنگ در خاورمیانه می‌تواند سرعت قطع وابستگی به نفت را بیشتر کند. به عقیده او، نفت در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده، خود‌به‌خود حذف و منسوخ می‌شود و این فقط یک تلنگر خواهد بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More